2019.03.05
2019.03.05-n jabb kuli rkezett az egyik oroshzai tglagyrbl. Szarka Levente tulajdona.
2016.06.30.
A 2016.06.28-29-n tartott kocsifest htvgn ngy kocsi kapott friss festst. Erky-Nagy Dniel dvavnyai polcos kocsija, a mzai szraztgls kocsi, a mezbernyi polcos kocsi s az egyik maki csillealvz immr ismt eredeti szrke sznben pompzik.
2013.08.23.
Idei nylt napunk szeptember 21-n, szombaton lesz megtartva. Az egsz napos vonatozs mellett a ltogatk megtekinthetik hzikilltsunkat. A programokat egy kisebb vastmodell bemutat is sznesti. Rszletesebb programmal ksbb jelentkeznk. Mindenkit szeretettel vrunk!
2013.05.17.
Felkerlt a albumba a Munkavdelmi tmutat tglagyri motoros vontat vezetinek cm knyv. Mivel azonban szmos trgyi tveds tallhat benne s sszemossa a tglagyri vontatjrmvek tpusait, fenntartsokkal, forrskritikval hasznland.
2013.01.09.
December s janur hnapban elssorban alkatrszraktrunk rendezse s a leltrozs kttte le figyelmnket. Az vek alatt felhalmozdott alkatrszkszlet az idk sorn kezelhetetlen s rendszerezetlen halomm vltozott padlsunkon. Ezt az llapotot mr csak a hely hinya miatt is fel kellett szemolni. Alkatrsz llomnyunkrl leltr kszl, elhelyezskrl pedig a paprdobozok s szakadt reklmszatyrok helyett modern polcrendszer s trolrekeszek gondoskodnak.
Janur 7-n jabb jrmvek is rkeztek vasutunkra egy ngyklls kerekes szraztgls kocsi s egy szegecselt billencsille kpben. Utbbi rendkvl rdekes s ritka darab, kt megmaradt eredeti kerekt a Ganz s Trsa-Danubius ksztette.
2012.11.27.
j jrmvek, alkatrszbeszerzs az AKGV-n! Hossz vek vrakozsa utn vgre megrkezett a Dombvron trolt hrom kocsink, amik a mzai tglagyrbl szrmaznak. Ezzel jabb polcos kocsival, egy prekocsival, s az els 600 mm nyomtvolsg szraztgls (behord) kocsival bvlt jrmllomnyunk. Ezek mellett megrkezett a kt zemkptelen Slavia motor Grcsnybl. A kt motorbl egy zemkpeset szeretnnk sszerakni, ami Orvos Pl M232-1001 szm mozdonyban fog szolglni.
A MIB kulik szmra sem telt esemnytelenl a tegnapi nap, ugyanis kerekek, valamint szmos gyri j hajtm s motoralkatrsz rkezett hozjuk.
2012.10.07.
A mai naptl Facebook kzssgi modul is elrhet az oldalon. Ezltal knnyebben nyomonkvethetv vlik a munknk.
Az esemnyds nyarat, esemnyds sz kvette. Szeptember 22-n megrendezett nylt napunkon tbbszrsen megdnttte az eddigi rekordokat ltogatink szma. A korbbi vekhez hasonl hzi killts mellett idn fnykpgyjtemnyt s a Posch modell termkeit is bemutattuk.
Szeptember 28 s 30 kztt a VOKE Vasutas Mveldsi Hz ismtelten megrendezte vastmodell killtst, ami 29-n nagyvasti vontatjrmvek killtsval is kiegszlt. A modellkillts ngy napja alatt a Tiszafldvrrl szrmaz 500 mm nyomtvolsg replvgnyainkkal s hrom szemlykocsiv alaktott szraztgls kocsinkkal bemutatzemet bonyoltottunk le. A vonatokat az 500 mm-es nyomtvolsgra tlltott bksi (M231-1001) kuli tovbbtotta, de a jobb megjelens miatt a dvavnyai kuli (M231-1002) burkolatval.
Azt hiszem btran llthatjuk, hogy tartalmas ,,szezont" zrtunk. Idn ngy jelentsebb rendezvnyben volt rsznk. Vittnk mozdonyt Oroshzra, Szegvrra, megtartottuk nylt napunkat s megvonatoztattuk az rdekldket az Alfldi Els Gazdasgi Vast nyomvonaln a bkscsabai Andrssy ton.
2012.09.05.
Kedves rdekldk! Az Alfldi Kerti Gazdasgi Vast s az Alfldi Kerti Gazdasgi Vasutak Szakcsoport idei nylt napja szeptember 22-n, szombaton lesz megtartva 10 rai kezdssel. Cmnk: Bkscsaba, Kgysi t 34.
A program keretben lehetsg nylik egsz napos vonatozsra, a vast gyjtemnynek megismersre, szakmai s kevsb szakmai beszlgetsekre, idszaki killtsunk megtekintsre. Mindenkit szeretettel vrunk!
2012.09.05.
Esemnydsan telt a nyr az Alfldi Kerti Gazdasgi Vaston. Elssorban a gpszet tern rtnk el sikereket.
Kis tlzssal mra mr kijelenthet, hogy ngy zemkpes mozdonyunk van. A dvavnyai (M231-1002) kuli mr tbb rs zemet tudhat magnak. Szerkezetileg gyakorlatilag elkszlt. A kpos hts tengely miatt a vgleges nyomtvtllts s a burkolat felhelyezse van htra. Munknk eredmnyeknt a Dobozkuli (M231-2002) is zemkpes mr, igaz motorja mg nem tkletes, a fordulatszm ingadozik, a motor nha nhatalman felprg. Megtrtnt a csillagos kuli (M231-2001) festse s tengelyvgeinek frsa a kerekek biztonsgosabb rgztse cljbl. A frszrakrt s a sok segtsgrt ksznet Ancsin kosnak.
Folytatdott az j fthz tervezse, s szeptemberben hrom vasbetonalj befzsvel a leend fthzi vgnyok ptst is folytattuk. Remnyeink szerint az j plet is a kzeljvben elkszl.
Szegvron kt mozdonnyal [Bksi (M231-1001), Csillagos (M231-2001)] szerepeltnk. A Bksi kuli egy pr perc alatt bellthat szelephzag problmtl eltekintve hibtlanul zemelt. A Csillagossal, ami a szegvri keresztsgben a Vrs Oktber nevet kapta volt nmi hajtm belltsi problma, de ezt szerencsre sikerlt hamar kijavtani s a forgalmat onnantl gpszeti hiba nlkl lttuk el.
2012.06.02.
Tegnap elvgeztk a 31-n beptett sszektvgnyhoz tartoz vltk javtst. Mindkt jobbos vlt sszekt rdjt javtani kellett. A Szentesrl szrmaz vlt sszekt rdjnak csak a rgzt csavarjt kellett cserlni, de a meztri vlt esetben a cscssnre hegesztett rgzt fl le volt trve, ezrt ptolni kellett. Szintn a meztri vltnl problmt jelentettek a kopott gykcsapok s leszort lemezek, amik kvetkeztben terhels alatt a cscssnek kifel dltek az tmeneti snek kopst, balesetveszlyt vonva maguk utn. Tegnap a kopott gykcsapokat perselyezssel javtottuk, a leszort lemezeket megfordtottuk, jra csavaroztuk, gy azok tovbbra is be tudjk tlteni funkcijukat. A vlt keresztezsi cscsa is trtt volt, egy tbb centimter hossz darab hinyzott belle. Ezt egy mretre vgott s behegesztett sndarabbal sikerlt ptolni. Az sszekt szakasz gy mr biztonsgosan zembe helyezhet. Kpek: Ksz az sszekt vgny, vltk javtsa 2012.06.01.
2012.05.31.
A mai napon sikeresen sszektttk a korbban elkszlt fthzi vgnyokat a plyahlzat tbbi rszvel. gy jcskn megugrott a forgalomra s trolsra hasznlhat hlzat hossza. Az sszekt szakaszt Orvos Pllal kzsen hosszas elkszt munkk utn ptettk be. Aljknt flbevgott nagyvasti talpfkat hasznltunk, snnek pedig a Tiszafldvrrl szrmaz Keller-rendszer szrtsznek 7 kg/fm tmeg, zdi hengerls snjeit hasznltuk a leend fthz vgnyaihoz s a tolpad plyjhoz hasonlan. A talpfk bessa s hevederezs utn az els kt talpfra mg egyenes llapotban szegeltk fel a jobb snszlat, majd ezt kveten kzzel hajltottuk be a megfelel vsugrba. Mretre vgst kveten a msik irnybl folytattuk a szegelst, gy kivl, knykktl s egyb irnyhibktl mentes vet hoztunk ltre. A msik snszlat nyomtvmrsek utn hajltottuk hozz a korbban beptetthez. A plyn elszr a Snbel (U421 0035-1001) grdlt vgig az utmunkkhoz szksges flddel.
2012.05.15.
Az Alfldi Kerti Gazdasgi Vast gyjtemnye az elmlt vekben jelents fejldsen ment keresztl. Ez a fejlds azonban az eddigi keretek kztt nem lenne fenntarthat. Ezrt tevkenysgnk szervezettebb, npszersthetbb vlsa rdekben a vasti jrmvekkel rendelkez Dl-dunntli Kerti Gazdasgi Vasttal s a Viharsarki Magnvasttal kzsen a Kisvasutak Barti Kre Egyeslet Alfldi Kerti Gazdasgi Vasutak Szakcsoportjaknt mkdnk tovbb. Az Egyeslet elnksge a mai nappal (2012.05.15.) egyhangan elfogadta szakcsoportunk megalakulst. A Szakcsoport Alapt nyilatkozata:
Az Alfldi Kerti Gazdasgi Vasutak Szakcsoport alapt nyilatkozata
1. Bevezet: Mi, az Alfldi Kerti Gazdasgi Vasutak Szakcsoport (tovbbiakban a szakcsoport) alapt s jvendbeli tagjai elismerjk s fontosnak tartjuk a klasszikus ipari ltestmnyek s a klasszikus ipari tj egyetemes emberi kultra fejldsben betlttt szerept. Fontosnak tartjuk a mltbl rksgknt rnk hagyott ezen ptett s trgyi emlkek, ezeken bell is elssorban a kttt plys eszkzk felkutatst, kutatst, megrzst s bemutatst. Az alapt tagok ezen dokumentum ltrejttt megelzen is vgeztek kutat, megrz s bemutat tevkenysget, amit ezen szakcsoport megalaptsval szeretnnek szervezettebb, sszehangoltabb, a klvilg szmra knnyebben npszersthetv tenni a Kisvasutak Barti Kre Egyeslet keretein bell.
2. A szakcsoport clja:
2.1 Szkebb rtelemben a keskeny nyomkz mezei s iparvasutak trgykrben vgzett megrzs, kutats, bemutats ami az albbi terletekre specializldik:
2.1.1 A keskeny nyomkz mezei s iparvasutak eszkzeit gyrt vllalatok trtnetnek kutatsa, rendelkezsre ll dokumentumaik felkutatsa, megrzse, rendszerezse s bemutatsa.
2.1.2 A keskeny nyomkz mezei s iparvasutak jrmveinek, plyaanyagainak egyb eszkzeinek a megmentse, megrzse, restaurlsa s bemutatsa.
2.1.3 A keskeny nyomkz mezei s iparvasutakat zemeltet vllalatok felkutatsa, mkdsk dokumentlsa, trtnetk kutatsa, bemutatsa. Trvnyes lobbitevkenysg kifejtse az ilyen vllalatok ptett s trgyi rksgeinek megrzse, klns tekintettel memlkknt, mzeumknt val megrzse s bemutatsa cljbl.
2.2 Bvebb rtelemben a keskeny nyomkz mezei s iparvasutakkal azonos korszakokban ltez ipari vagy ipari jelleg eszkzk megrzse a korszak jobb megismerse s a vasti eszkzk autentikus krnyezetben val megrzse, bemutatsa cljbl.
-
A szakcsoport tevkenysge:
3.1 Az 1998-ban magngyjtemnyknt ltrejtt vasti plyval s jrmvekkel rendelkez Alfldi Kerti Gazdasgi Vast s a hasonl keretek kztt ltrejtt, jrmvekkel rendelkez Dl-dunntli Kerti Gazdasgi Vast s a Viharsarki Magnvast napjainkig sszegyjttt trgyi emlkeinek a kzsen bemutathat gyjtemnny alaktsa, a jrmvek restaurlsa, tovbbi vasti plyk kiptse, a gyjtemny bvtse. A szksges munkk elvgzse cljbl kzs munkanapok szervezse.
3.2 A keskeny nyomkz mezei s iparvasutakat zemeltet vllalatokkal val kapcsolattarts, szoros egyttmkds cljaink elrse rdekben.
3.3 Rendezvnyek, nylt napok szervezse a kznsg munknk trgykrben val szlesebb mveldse, tevkenysgnk npszerstse, j tmogatk megnyerse cljbl.
3.4 llami s magn forrsokat is figyelembe vve tmogatk szerzse tevkenysgnk vgzse s szlesebb kr kiterjesztse cljbl.
3.5 Kirndulsok szervezse a tevkenysgi krnkbe tartoz ipari zemek terletre a mkdsk dokumentlsa, szemlyes kapcsolattarts s kzssgnk csapatt kovcsolsa cljbl.
3.6 Kapcsolattarts a hasonl cl gyjtemnyekkel, klns tekintettel Felek Ferenc Gyulai Mzeumvastjra s Plinks Jzsef Pusztaszabolcson kialaktott gyjtemnyre. Amennyiben cljainkkal azonosulni tudnak, rjuk a jvben belpknt is szmtunk.
-
A szakcsoport tagjai:
4.1 A szakcsoport alapt tagjai: Erky-Nagy Dniel, Jzsa Istvn Soma, Orvos Pl.
4.2 A szakcsoport tagja lehet minden egyesleti tag, aki a szakcsoport cljainak elrse rdekben hajland rendszeres munkjval s lehetsgeihez mrten anyagiakkal hozzjrulni.
-
Tovbbi szablyok: A szakcsoport mkdsnek tovbbi szablyait a Kisvasutak Barti Kre Egyeslet Alapszablya tartalmazza.
A tbbi alapt tag nevben is krem nyilatkozatunk mielbbi elbrlst, hogy munknkat mihamarabb ezen j keretek kztt folytathassuk.
Tisztelettel,
Jzsa Istvn Soma
Bkscsaba, 2012.prilis 26.
Honlapunk vrhatan hamarosan talakul. Addig cskkentett tartalommal zemel. Facebook oldalunk a Szakcsoport oldalaknt tovbbra is mkdik.
2012.05.09.
Felkerlt a gpknyveket tartalmaz Picasa Webalbumunkba a BL 7 s BL 12 tpus dzelmotorok hasznlati utastsa. Ksznet a szkennelsi lehetsgrt Molnr Mihlynak!
2012.05.03.
Beszmol Jzsa Istvn Soma tollbl a tiszafldvri jrmmentsrl:
A tiszafldvri tglagyrban eredetileg rendkvl sznes vasti anyagmozgatsi rendszer zemelt. Az agyagot a bnybl 600 mm-es nyomtvolsg vaston vittk el a prsig csillket s MD40-es mozdonyokat zemeltetve. Ez a rendszer mr nem lte meg a gyr bezrst, jval 2009 eltt megsznt. Br 2008-as ltogatsunkkor egy MD40 motorhz fedelet s a csillket mg megtalltuk. Ennl is homlyosabb informciink vannak egy vgtelentett lnccal vagy/majd drtktllel vontatott csilleplyrl. Ltt a gyr dolgozi s egyes csilleteknk tetejre rgztett V alak vontatvillk erstik meg. A prsgp utn az elkszlt tglkat SD9 vontats, az egykori Alfldi Tglagy s Cserpipari Vllalat zemeiben (Tiszafred, Trkszentmikls, Tiszafldvr stb.) megszokott ,,felcsaps polcos kocsikkal" s keller tolpadokkal oldottk meg. Az SD9-es mozdonyok eredeti egyhengeres BL12-es motorjt a dolgozk elmondsa szerint elbb kthengeres Slavia, majd Lombardini motorokra cserltk. Mi zem kzben mr csak utbbiakat lttuk a megmaradt 2 db mozdonyban. A hagyomnyos vasti rendszeren kvl villamostott s kzi mozgats Keller tolpad rendszer is zemelt. A szrtst kveten a tglkat szraztgls kocsikkal s keller tolpadokkal mozgattk.
A gyrat Erky-Nagy Dniellel 2008-ban mg mkds kzben fnykpeztk, azonban 2009-ben zemelt utoljra. Ezttal nem volt olyan szerencsnk, mint Tiszafreden, sajnos elkstnk. Kt mozdony, a 600 mm-es kocsik, a plya nagy rsze odaveszett. Gyr helyett egy romhalmazzal szembesltnk 2011.04.06-n. Rgtn megkezdtk a telepvezetvel a trgyalsokat pr megmaradt szraztgls kocsirl, vgnyanyagokrl. Az gy dcgsen indult, az els szlltsra csak 2011.09.06-n kerlt sor. Ekkor elhoztunk kb. 50 mter 500 mm nyomtvolsg replvgnyt (ezeket neknk tettk flre az getkemence padlsnak hlzatbl), kt szraztgls s egy kellerlces kocsit, kt fordtkorongot s egy kzi keller tolpadot.
Ennyivel azonban korntsem elgedtnk meg! A bontbrigd szerencsre nem vgzett tl ignyes munkt. Itt is-ott is snszlak kandikltak ki a fldbl, a betonbl s nagyon szrta a szemnket a csarnok eltti deltavgny is. Ez elszr akkor okozott meglepetst, mikor vteli szndkunkat azzal hrtottk hogy hasznljk, mikzben jcskn gazos s rozsds volt. A msodik meglepetst akkor okozta, amikor kiderlt, hogy a hevederek fel vannak hegesztve. De ne haladjunk olyan gyorsan. Ekkor jtt a munka neheze. Megbeszltk, hogy eljrhassunk bontani. Mivel a gyrban csak htkznap dolgoztak n pedig Miskolcon vagyok egyetemista, a pnteki napokat szemeltk ki a feladatra. Legalbb 5-6 pntekem telt azzal, hogy:
-
1:50 breds Miskolcon
-
2:33 2Y jrattal induls az Avasrl
-
2:48 leszlls az teg utcnl
-
sta a Tiszaira
-
3:29 induls a Tiszai plyaudvarrl
-
7:35 hatvani s szolnoki tszlls utn rkezs Tiszafldvrra
-
munka dlutn 14:00-ig
-
induls Bkscsabra
Orvos Pl munkanapja sem volt sokkal klnb, ha jl emlkszem az 5:25-s vonattal indult rendszeresen Bkscsabrl.
A munkk els temben kitiszttottuk s felszedsre elksztettk a deltavgnyt, majd a hossz megmaradt egyenes szakaszon haladtunk az get kemence fel. Az egyenes szakasz utn egy kicsit mr megbontott, de fel nem szedett v kvetkezett. Ezekkel elg jl haladtunk. A legnehezebb az v utni bebetonozott vlt volt. Mind a ketten megszenvedtnk vele. Egyszer lekstem a csatlakozst, Pali egsz dleltt a betont ttte... Nhny keller sznben maradt mg tgla, a bontk onnan lustk voltak kiszedni a j kis 7 kg/fm-es 5 m hossz szlakat. Mi ngykzlb snszeget fesztve vsvel, csknnyal ezt is megoldottuk. Az egsz gyr terletn gyjtttk a vasbetonaljakat, talpfkat, snszegeket. Talltunk egy vltt a kemence tlvgnl az egykori salakkupac helyn. Betonkemnyre tmrdtt salakban. Nem hagyhattuk ott, olyan szp volt. :) Nagy nehezen sikerlt a cuccoknak fuvart szerezni egy ptkocsis teheraut formjban. A darus kicsit rugalmasan alkalmazta a munkavdelmi elrsokat. Az egyik bokmat majdnem eltallta egy 6 mteres vgnymez, a snszlak nha pr mteres magassgbl potyogtak, de vglis megoldottuk a problmt. A vltk, snek mell felraktunk 3 jabb szraztgls kocsit is. Megrkezse utn a cuccokat mg htra kellett vinni a kertnkben, erre egy kln munkaalkalmat szerveztnk amin kpviseltette magt a bkscsabai vastbartok szne-java.Szlligv vllt, hogy sosem szabadulunk 'Fldvrrl. s igen. Azta voltunk egyszer utnfutval betonaljakrt, talpfkrt, fordtkorongokrt, majd mg ktszer aljakrt, csillkrt. s igen, mg mindig van mirt menni. Ht ennyi.
Amit megmentettnk:
-
5 db szraztgls (behord) kocsi
-
1 db kellerlces kocsi
-
1 db kzi keller tolpad
-
4 db fordtkorong (egyik a Gyulai Mzeumvastra kerlt)
-
5 db vltt (kztk egy deltavgnyhoz val Y vltval)
-
sszesen kb. 210-220 vfm snanyag
-
hevedereket, snszegeket, sncsavarokat szmolatlanul
-
betonaljakat, talpfkat szmolatlanul
-
betonaljak, talpfk
-
kt billencsille
-
egy kellerkocsi kerkpr
Ami ezutn jn
-
egy kellerkocsi kerkpr
-
egy pr csille tkz
Szeretnnk ezton is ksznetet mondani Sike Kroly gyrvezetnek, aki mindig kszsgesen segtette munknkat, nlkle a fenti lista trgyai nem hirdethetnk tovbb a megsznt tglagyr emlkt.
A kocsik s plyaanyagok els teme 2011. 09. 06-n rkezett, majd ezt kvette a msodik tem 2011.11.25-n. A kertben lerakott kocsikat, vgnyanyagokat kls segtsg nlkl nem tudtuk volna htra hordani. A Facebookon meghirdetett segtsgkrsre szerencsre sokan jelentkeztek, gy 27-n minden jrm s plyaanyag a helyre kerlt. A munkkban rszt vettek: Ancsin kos, Gyene Jnos, Hatr dm, Jzsa Istvn Soma, Orvos Pl, Thury Gbor, Tth Gergely, Valentnyi dm. Ezton is ksznet nekik!
2012.05.03.
Tavaszi esemnyek az AKGV-n. sszefoglal:
-Megrkeztek Orvos Pl Viharsarki Magnvastjnak jrmvei az AKGV-re. A jrmllomny kt fatelepi forgtengelyes kocsibl, egy kerkprok s tkzk nlkli bnyacsillbl ll. rkeztek mg a fatelepi kocsikhoz val kerkprok, tglagyri snek s aljak is.
-Vasttrtneti gyjtemnynk rszeknt megszereztk NAGYSZNS s SARKADI-CUKOR..R neon llomsnv-feliratokat. Sajnos utbbibl a GY bet mr hinyzott.
-Kt j billencsille rkezetett Tiszafldvrrl. Mind a kett egyedi darab, Magyarorszgon nem ismernk azonos kialakts pldnyt. Az egyik kocsinak a teknjn villa van kialaktva lncos vagy drtkteles vontats rszre, mg a msik fa teknmagastval van elltva. Ezzel a tpus teknmagastval elltott csillkrl csak a lakiteleki s a tiszafldvri tglagyrakbl tudunk. Ez a kocsi a Tiszafldvri tglagyr utolsnak megmaradt pldnya. Szmuk U223 0075 1003 s U223 0075 1004 lett. A kocsikkal egytt 500 mm nyomtvolsg vasbetonaljak s talpfk is rkeztek.
-Elkezddtt az j fthz ptse. A leend plet helyn feltltttk a terletet megkezddtt a fthzi vgnyok kiptse. Elhelyeztk a tolpadot, a kigaz vltt thelyeztk a megfelel helyre. Jelenleg a vgnykapcsolat kiptse van soron.
2012.04.06.
Felkerltek a kptrba a havas vonatozs kpei: Havas vonatozs az AKGV-n. 2012.02.05.
2012.01.21.
Kt 500 mm nyomtvolsg fordtkorongot, 500 mm nyomtvolsg vasbetonaljakat s talpfkat hoztunk Tiszafldvrrl tegnap. Kpek hamarosan!
A webalbumunkba felkerlt az SD-9-es mozdony gpknyve.
2012.01.08.
Mg tavaly a Viharsarki Magnvasttal kooperlva rkezett hozznk snanyag, vltalkatrsz s szintbeli keresztezs az egykori bkscsabai Bohn tglagyrbl.
Idei els munknk az 1-es szm fordtkorong (Nagyfordt) tiszttsa volt. Az elmlt kzel 14 v alatt a fordtkorong megtelt srral, amit eddig a fedl nagy tmege miatt nem tudtunk kitiszttani. A kzelmltban vsrolt lncos emelvel sikerlt a fedelet megemelni s a fordtst akadlyoz kt talicska szennyezdst eltvoltani.
2011.12.06.
Lehull a lepel!
Bizonyra sokan lttk a jrmllomnyunk gyarapodsrl szl hreket s nzegettk a menpontban az j szraztgls (behord) kocsikat s tolpadot. Ha egy jrm vagy j plyaanyag rkezik a vasutunkra, ltalban az els krds a Honnan? szokott lenni, de korbbi bejegyzseinkben pont erre a krdsre nem adtunk vlaszt. A jrm s plyaanyag ments els teme utn a msodik tem zavartalan lebonyoltsa rdekben nem kzltk a szrmazssal kapcsolatos informcikat. Az eddig titokba burkolz helyszn Tiszafldvr, ahol egy jabb tglagyr esett ldozatul a gazdasgi, pnzgyi, trsadalmi s kulturlis vlsgnak 2009. vben. Az zem bezrsrl sajnos ksn szereztnk tudomst, gy a megmentsre rdemes ipartrtneti emlkeknek csak egy tredkt sikerlt megmentennk. Odaveszett kt darab kthengeres lombardini motorral remotorizlt SD9-es dzelmozdony, a teljes ,,felcsaps" polcoskocsi llomny, rengeteg 600 mm-es nyomtvolsg csille, kt elektromos s egy kzi keller tolpad, szmtalan fordtkorong, vlt s egyb plyaanyag. Az eleve vesztes helyzetet sikerlt Sike Kroly gyrvezet segtsgvel dntetlenre felhoznunk. Orvos Pllal kzsen jrtunk bontani a menthet plyaanyagot, melynek tbbsge az leend vastjba fog beplni. Odaveszett a jrmllomny s a plya nagy rsze, de mgsem lehetnk elkeseredve mert kt lpcsben megmentettnk sszesen:
-
5 db szraztgls (behord) kocsit
-
1 db kellerlces kocsit
-
1 db kzi keller tolpadot
-
2 db fordtkorongot (egyik a Gyulai Mzeumvastra kerlt)
-
5 db vltt (kztk egy deltavgnyhoz val Y vltval)
-
kb. 160-170 vfm snanyagot
-
hevedereket, snszegeket, sncsavarokat
Szeretnnk ezton is ksznetet mondani Sike Kroly gyrvezetnek, aki mindig kszsgesen segtette munknkat, nlkle a fenti lista trgyai nem hirdethetnk tovbb a megsznt tglagyr emlkt.
A kocsik s plyaanyagok els teme 2011. 09. 06-n rkezett, majd ezt kvette a msodik tem 2011.11.25-n. A kertben lerakott kocsikat, vgnyanyagokat kls segtsg nlkl nem tudtuk volna htra hordani. A Facebookon meghirdetett segtsgkrsre szerencsre sokan jelentkeztek, gy 27-n minden jrm s plyaanyag a helyre kerlt. A munkkban rszt vettek: Ancsin kos, Gyene Jnos, Hatr dm, Jzsa Istvn Soma, Orvos Pl, Thury Gbor, Tth Gergely, Valentnyi dm. Ezton is ksznet nekik!
2011.11.12.
A 31-n rendezett nylt nap jl sikerlt, a csillagos kulit (M231-2001) sikerlt beindtani s (egyelre burkolati elemek nlkl zemeltetni).
2011.10.30.
Holnap (oktber 31.) dlutn egy kis vonatozst rendeznk 13:00 tl. Cm: Bkscsaba, Kgysi t 32. A Kender Center nev kocsmval szemben.
Mivel az esemny egy kisebb csoport programjaknt indult, csak most lett lefixlva. Az utols pillanatban trtn rtestsrt elnzst krnk!
Mindenkit szeretettel vrunk!
2011.10.26.
Felkerlt egy j Szelezsn Tams jvoltbl (listban legalul). Ksznjk!
2011.10.17.
Szeptember 24. ta tovbb folytatdott az L123 0077-1001 szm raklapos kocsi feljtsa. A kocsi teljes fellete alapoz festst kapott, jelenleg a msodik alapoz rteg befejezse van soron. Errl korbbi kpek kerltek fel a kptrba: L123 0077-1001-es kocsi feljtsa I.
Kzben oktber 2-n elkezddtt a Csonka Kocsi bontsa, amit 15-n fejeztnk be. Sajnos ez a kocsi megcsonktva kerlt hozznk, ezrt trtneti rtket mr nem kpviselt. Mszaki adatait a ksbbi esetleges kutats cljra felvettk. A bonts clja az volt, hogy ideiglenes kerkprokat biztostson a Snbel (U421 0035-1001) szmra. A Snbel zemkpess ttele a Csonka Kocsi bontsnak befejezse utn 15-n trtnt meg. Ksznet a segtsgrt Orvos Plnak!
A Snbel eredeti, kerkkel sajnos nem rendelkez tengelyeit leszereltk, a csavarok egy rszt levgtuk, de prat sikerlt lecsavarni. A tengelyek helyre menetes szrbl kszlt kengyelekkel rgztettk az ideiglenes kerkprok lltengelyt. A rgzts utn felhelyeztk a kocsihoz rkezett, szinte hibtlan llapot pt teknt. A jrm gy alkalmass vlt mlesztett anyagok szlltsra, vrhatan plyaptshez fogjuk hasznlni ahol jl kihasznlhat a kocsi adottsga: a benne szlltott mlesztett anyag brmelyik irnyba billenthet. Kapcsold kptr: Csonka Kocsi bontsa, Snbel zemkpess ttele.
2011.10.15.
Ma a csonka kocsi kerkprjainak felhasznlsval zemkpess tettk a krberts csrs kocsit (Schnabelrundkipper).
2011.09.26.
Szeptember 24-n elkezddtt az L123 0077-1001 szm kocsi festse, feljtsa. Az els alapoz rteg a kocsi egyik kerkprjra mg 24-n, vzra s aprbb alkatrszeire 25-n felkerlt. Msik kerkprjnak alapoz festse s a feljts befejezse az sz folyamn meg fog trtnni.
Felkerlt kt j az oldalra. Ksznet rte a ksztknek!
A Viharsarok Vastja oldalra kpek is felkerltek a 17-n rendezett nylt napunkrl.
2011.09.22.
Hrom j galrival bvlt a kptrunk:
Szegvri pttbor 2011.07.31. - 2011.08.07.
A Csillagos kuli (M231-2001) kerekeinek levgsa 2011.08.18.
Kpek az j jrmvekrl, plyaanyagokrl 2011.09.07.
2011.09.20.
A mai nappal elindult a vasutunk Facebook-oldala, ami elssorban az ismerseinkkel val knnyebb kommunikcit szolglja, az j kpek s a rszletes beszmolk tovbbra is honlapunkon lesznek elrhetk.
2011.09.20.
Szeptember 17-n megtartottuk a pt kisvasti napot, ami ezttal a Szegvrrl kt nappal korbban hazarkez Bksi kuli (M231-1001) segtsgvel gond nlkl lezajlott.
A 15-n hazarkez kuli nyomtvolsgt 16-n lltottuk t a Szegvron alkalmazott 760 mm-rl 600-ra. A kerekek kzl hrom knnyebben lejtt, egyedl a bal hts okozott nmi fejtrst. Az ris csapgylehznkat azonban nem vsroltuk hiba, hamar lerntotta a kereket kkel egytt. Sajnos a vills emelvel felszerelt markol csak a plyra keresztben tudta letenni, ezrt az egyik jonan rkezett fordtkorongot helyeztk a felbakolt mozdony al s annak segtsgvel tudtuk elfordtani. Az tllts sszessgben jl sikerlt, kisebb problma, hogy a jobb els tengelyvgbe beletrt a tengelyvgtrcsa (Tengelytrcsa) egyik rgzt csavarja. Ezt a jvben trtcsavar-kihajtval prbljuk meg orvosolni.
A kisvasti napon sok ltogatnk volt, akik kzl a btrabbak a mozdonyvezetst is kiprblhattk. Ismt bemutattuk a hzi killtsunkat, amiben Felek Ferenc sngyjtemnye is helyet kapott. A mozdony vontatta szerelvnyek a hrom polcos kocsibl lltak, de vegyes vonat is kzlekedett billencsillvel.
Kpek hamarosan!
2011.09.09.
j kpek kerltek fel a kptrba a Bakcsapgyas (nyitott csapgyas) kocsik rkezsrl.
2011.09.09.
Archv kpek kerltek fel a bksi tglagyrrl a tglagyri vasutakkal foglalkoz oldalunkra.
j, menponttal bvlt az oldal valamint ksrlet kppen a menpontbl egyes mozdonyok plyaszmra kattintva rszletes lers s kpek rhetk el.
2011.09.08.
Kt nappal ezeltt, szeptember 6-n jabb rakott teheraut rkezett hozznk. Platjn kt darab szraztgls kocsi, egy polcos kocsibl talaktott homlokrakoncs prekocsi, egy keller-tolpad, kt fordtkorong, kb. 50 vfm replvgny s hevederek rkeztek a vastra. Sajnos ezen anyagok a keller-tolpad kivtelvel 500 mm nyomtvolsgak. A keller-tolpad nyomtvolsga 900 mm, rajta 500/600 mm nyomtvolsg fondott plya tallhat.
A plyaanyag jelents rsze s a fordtkorongok ms vastbartok tulajdont fogja kpezni. Az egyik fordtkorong vrhatan az 500 mm nyomtvolsg on fog tovbb zemelni. A jrmments rszleteirl a kzeljvben adunk tjkoztatst.
2011.08.26.
Az utols bejegyzs ta eltelt kevesebb, mint egy hnapban a Bksi kulit (M231-1001) Szegvrra szlltottuk az egykori kendergyr vastjra, aminek turisztikai cl feljtshoz jrult hozz erejvel. Az egy hetes pttbor alatt elvgzett munkk bizonytjk ezen vontatjrm sokoldalsgt. Szmos munkavonat mellett tbb mint 100 klnbz lrkocsit mozgatott meg, nmelyiket tbb klnbz alkalommal is. Gyakran akr 12 kocsit is vontatott egyszerre. Ezen fell tovbbtotta a munkavonatokat, prbameneteket. Egyes prbameneteket derkig r gazban is sikeresen tudott kzlekedtetni.
Az AKGV-n augusztus 13-n megtartottuk a nylt napot. Az esemny a korbbi vek hasonl rendezvnyeinl nmileg szernyebbre sikerlt, mert a leginkbb zembiztos mozdonyunk (Bksi kuli / M231-1001) ekkor mr Szegvron volt az ottani plyamunkk elvgzse cljbl. A korbban sikeresen beindtott Dobozkuli (M231-2002) adagolja pedig felmondta a szolglatot, gy a kisvasti nap zemkpes mozdony nlkl lett megtartva. Az esemny ennek ellenre jl sikerlt, sok j ltogatnk volt, rdekes szakmai prbeszdek zajlottak az emberi ervel s lejt kihasznlsval tovbbtott szerelvnyek mellett.
Kvetkez hten a Csillagos kulit (M231-2002) is Szegvrra szlltottuk, hiszen a tavalyi v tapasztalata az volt, hogy az egyetlen hrom kocsibl ll szerelvny nem elegend az utazsi ignyek kielgtshez. A csillagos kuli nyomtv tlltsra az elmlt egy vben szmos prblkozs trtnt, ezek azonban nem vezettek sikerre. Ezrt a 760 mm nyomtvolsg Szegvri Kendergyri Vastra 500 mm nyomtvolsgon vittk el. A mdszerek eredmnytelensge okn a kerekek levgs mellett dntttnk. A telepen dolgoz s sajnos a kendergyr vontatott jrmllomnynak j rszt is megsemmist cskavas keresked lngvgsait krtk fel a feladat vgrehajtsra. Hrom kerk levgsa viszonylag knnyen ment, br eltelt egy kis id mire rjttnk a megfelel mdszerre. A kerktalpat a kereken lv 4 lyuk sszenyitsval levgtuk. A tengelyen maradt kerkagy s kerktrcsa darabok levgsa jelentette a legnagyobb problmt. A kerktrcsra merlegesen vgva a hajtmhz, a tengelyre merlegesen vgva a tengely kerlt volna veszlyben. Vgl a tengely rintje irnyba trtn kt vgs jelentette a megoldst. Egyiknek az kplya miatt meg sem kellett kzeltenie a tengelyt. gy mr hrom kerk knnyen lejtt. A negyedik, egy tatabnyai csillekerkbl a tglagyrban agycservel kialakatott jobb htsknt felszerelt kerk azonban ennl tbb problmt okozott. Olyan ntvnybl kszlt ugyanis, amit a lngvgval csak nagy nehzsgek rn lehetett elvgni. Ezt a kereket vgl lngvgval sugr irnyban szembl, a kerktalpat is tvgva sikerlt elgyengteni, majd hrom munks kzremkdsvel letrni. A levgs sszessgben jl sikerlt, a tengelyek nem srltek jelents mrtkben.
Az egybknt is szakadt, olajjal titatott brharangok (hts, gmbcsukls tengely rugalmas tmtse ott, ahol a tengely kilp a hajtmhzbl) azonban a lnvg hatsra elgtek, a lngvg salakja pedig a hts tengely csapgyaiba jutott. Ezeket tiszttva derlt ki, hogy a jobb hts csapgy kosara trtt. Msnapra azonban sikerlt j csapgyakat tallni s a vnyai kulirl (M231-1002) leszerelt hasznlt brharangok felszerelse s a kerekek nem pp problmamentes felkelse utn kvetkezhetett az els indtsi ksrlet. Kzzel kezdtk el betolni a kulit, ami fstlt ugyan, de nem indult be. A tovbbi prblkozsokhoz beindtottuk a bksi kulit (M231-1001) amely elsre beindtotta csillagos trst. Az AKGV gy egy jabb zemkpes mozdonnyal bszklkedhet!
A msnapi forgalmat kisebb kerk kelsi s burkolat rgztsi problmk miatt nagyrszt a dvavnyai kuli burkolatba (M231-1002) ltztetett bksi kuli (M231-1001) bonyoltotta le de dlutnra a Csillagos kuli is zembe llt s tbb mint 4 rn keresztl llta a sarat. Az utolsnak tervezett krn maradt fekve hajtmhibval, a seglymenetet a bksi kuli biztostotta. A hajtmhibt megvizsglni eddig nem llt mdunkban, de valsznleg nem jelents problmrl van sz. Egy rs errl s a tovbbi teendkrl Erky-Nagy Dnieltl:
A Csillagos kulival lesz nem kevs munka, mire a Bksi/Vnyai kuli llapott elri.
Gpszetileg a legfontosabb a hajtm rendbettele. Somval egyeztetve arra jutottunk, hogy lelazult a behajt fogaskerk s elcsszott a tengelyen, gy az irnyvlt nem kapott hajtst. Ezt a csapgyfedl leszerelsvel lehet majd megllaptani, javtani viszont csak a motor leemelsvel lehet, ami meg 350 kil, teht ez mg vrat magra. Ezen fell srgsen cserlni kell a hts, gmbcsukls tengely brharangjait, az sszes tengelycsapgy szimeringjt, az els tengely csapgyait, meg mg amit tallunk. Hangolni kell mg az irnyvltt s a sebvltt is, mert elg esetlegesek az llsaik, az irnyvltnak konkrtan nincs rese, csak pr millimter. Ha jr motorral otthagyom a kulit, garantltan nll letre kel, ezrt kellett mindig valaki, aki resben tartja, amg eloldalgok valamerre. Motorszatilag: a kompresszi j, a vezrls j, viszont a tltsszablyz, a lellt- s a dekompresszorkar forgspontjainl zuhog ki az olaj, meg kell lesni, minek kne ott lenni. Mert valami nincs, az tuti. A csapgyazsa nagyon j, a lendkerekek nyugodtan, vonalban forognak, nincs bennk „nyolcas”, a szelephzagai llthatak, a kense is mkdik, ahogy kell. Az zemanyagtartlya szemmel lthatan utngyrtott, s a kedves mvsz urak csak a derkszget ismertk, semmi mst, gy nem hogy nincs hullmtrse a tartlynak, de mg ersti is az ramlsokat, egsz nap spriccelt a kpembe a gzolaj - nem vletlenl volt rajtam a flexelszemvegem. A kifolyt gzolajat persze sztrptette a lehajtlnc a szlrzsa minden irnyba… Kell egy gyri tartly s minden szarakodsnak vget vetnk. Ami gyenge pont mg, az a hajtlnc, az bizony laza, mint az a bizonyos Rig. Ezen fell a hajtmoldali lnckerkben is nyolcas van, dolgozna vele az, aki nem brta vonalban sszehegeszteni. Ezt egy normlis darabra szeretnm cserlni, st, kicsivel nagyobbra, mint amekkora most van. Gypszetileg ennyi a problmja, esetleg mg az ls alatt lehetne rugt cserlni, mert gyenge, koppra lelt maximum llsban is.
Szpszetileg jra kell majd fjni a kasztnit, meg kilakatolni, amennyire lehet. Hinyzik az egyik oldalrl egy laposvas, ami feltmaszkodik a szoknyalemezen, ezt ptolni kell majd alkalomadtn, valamint kulturltan fel kell hegeszteni az elejre egy csdarabot, amiben fut a csapszeg, mindezt persze gy, hogy a jvben eslye ne legyen letrni. Ezutn drtkorong, alapoz, vrssel telibe, majd az eredetileg srgval kiemelt rszek jrafestse, figyelmeztet feliratok felfjsa az eredeti alapjn, s rendben is lesz. Mindehhez persze ptolni kell egy les lncdarabot, ami nem engedi a kasztnit teljesen lenylni a mozdonyrl, hanem megfogja a holtponton tl. Ehhez mindennk megvan.
Munka van teht vele. Az anyagi rsze minimlis, brharangot, csapgyat meg szimeringet kell venni, a tbbi mr csak id s energia krdse. Majd kretik jvre ilyenkor csodlkozni, mennyire hdeszp lett. :)
Augusztus hnapban rkezett a vastra hrom kocsi, ezek lerst a menpontban lehet elolvasni.
2011.07.30.
Az AKGV kisvasti napja augusztus 13-n lesz megtartva. Egsz napos vonatozs s hzi killts, vastmodellek, fottehervonatok szerepelnek a programok kztt. Rszletes programokrl a ksbbiekben szmolunk be.
2011.05.29.
Felkerlt a kz egy mozgkp a Dobozkulirl (M231-2002).
2011.05.29.
Kpek kerltek fel az elmlt kt hnap esemnyeivel:
2011.05.28.
A belvz krlbell kt hete eltnt a kertbl, megkezdtk a krok felszmolst. A fthzban lejtt a vakolat, a kertet s a vasti plyt pedig elbortottk a vzi- s gyomnvnyek. A nvnyektl a htvgre mr sikerlt megszabadulni, gy egyb munklatok is elkezddtek. Tegnap megkezdtem a Dobozkuli (M231-2002) rendbettelt. Stabilmotorgyjtk rossz tapasztalatai miatt a tegnapi napon ellenriztem a hajtrd csavaranykat biztost sasszeg ltnek az ellenrzst. (Gyakorlatilag ez a kt csavar tartja a hajtkart a ftengelyen. Elfordult olyan eset, hogy egy motor megvsrlsa utni prbn a hinyz sasszegeknek, laza anyknak ksznheten a hajtrd elszabadult. Ez akr a motorblokk trshez is vezethet.) Ehhez le kellett szerelni a forgattyshz fedelet. A kenolaj fels nv felett volt, a felesleget le kellett engedni. Ht, a tglagyri javtsi mdszereket ismerve mr kevs mdszeren lepdk meg, de amit ebben a motorban talltam, azon sikerlt. A kt csavaron az eredeti korons anyknak vagy sasszegnek nyoma sem volt, de ez semmi ahhoz kpest, hogy az eredenden jl meghatrozott anyagminsg finom menetes (metrikusnl srbb menet) csavarok kzl az egyiket sima, boltban kaphat (vagy inkbb roncsbl kikukzott) metrikus csavarra cserltk. Mikor ezt szrevettem, mr oda ksztettem a kt sasszeget a ptlshoz, de csak az egyik kaphatott funkcit, mert a metrikus csavarban furat sem volt szmra. Az anyk mindenesetre nem voltak lazk, ha gy zemelt vekig, taln nlunk is kibr egy kis idt egy sasszeggel az eredetivel megegyez finom menetes csavar s anya legyrtatsig.
A mai napot az adagol bezemelsvel kezdtem a munkt. zemanyag utntlts utn lgtelentettem az zemanyag csveket, szrt s adagolt. Ez elg egyszer munkafolyamatnak bizonyult, hamarosan megprblkoztunk az indtssal. Pr sikertelen prblkozs utn feladtuk, gy gondoltuk, hogy csak gpi segtsggel lesz lehetsg a beindtsra. Ezrt megkezdtem a bksi kuli (M231-1001) nyomtvolsgnak tlltst 760-rl 600 mm-re. (Erre azrt volt szksg, mert mg a ks sszel sz volt rla, hogy a szegvri kendergyr vastjn munkavonatokat tovbbtana. A tervekbl vgl nem lett semmi, de a nyomtvolsg tlltsa mr megtrtnt.) Az tllts a szoksoshoz kpest hamar sikerlt, az kek engedtek az els tseknek. A beindts azonban mr nem ment ilyen knnyedn, mert br a hossz csorgs ellenre nem levegsdtt be az zemanyag-rendszer, feljtsa ta olyan nagy a kompresszi, hogy nem is olyan egyszer a megfelel fordulatszmig kzi tolssal gyorstani a mozdonyt. Kis remnyveszts utn a szomszdsghoz fordultunk segtsgrt s gy mr sikerlt beindtani a bksi gpet. Ezek utn kvetkeztek az indtsi prblkozsok a Dobozkulival. Tbbszr hztuk, toltuk minden irnyba, szinte eredmny nlkl. Tudni kell a mozdonyrl, hogy a gzkar s a dekompresszorkar kt ellenkez vgn van, radsul a gzkart egy rug alaphelyzetben tartja, teht llandan fogni kellene. A gzkar sikeres kitmasztsval ez a problma is megolddott, fst viszont csak a lgszr krnykn jelentkezett. Rjttnk, hogy a motort tervezett forgatsi irnyval ellenttesen prbltuk beindtani. Ennek oka az volt, hogy ez a BL-12 tpus motor az eredeti MIB motorhoz kpest fordtva van felszerelve. (A hengerfej nem a vezetlls, hanem a mozdony eleje fel ll.) Emiatt gy gondoltuk, hogy indtskor az irnyvlt kart is fordtva kell kezelni. Nem szmoltunk azonban azzal, hogy a BL-12-es motor fordtott jrs a MIB-hez kpest, ezrt a MIB motor helyre trtn fordtott felszerelse esetn a kezelszervek ugyan gy viselkednek. Az is megtveszt volt, hogy a lendkereket leszort fogazott anya, amelyik a kurbli fogadsra szolgl, az ltalunk kpzelt irnynak megfelel forgst engedett felttelezni. Valsznleg a msik oldalrl tettk t, clja gy jelenleg csupn a lendkerk leszortsa. A helyes forgsi irnynak megfelel els ksrlet kzben a motor beindult! A mozdony nerbl jrta vgig a kertet, gy mtl az AKGV kt zemel mozdonnyal is rendelkezik. A befejezs azonban mg htra van. A kenolaj cserjre mindenkppen szksg lesz, brharangjai szakadtak, ami miatt a belvzbl a tlen valsznleg a hajtmhzba is jutott. Cserlni kell a hajtkar csavart is s mg a nyomtvolsg vgleges tlltsa is htra van. (Ahelyett, hogy 500-rl gy lltottuk volna t 600-ra, hogy mind a ngy kereket kijjebb hzzuk 50 mm-t, az egyik oldali kerekek vannak 100 mm-el kihzva, mert csak az egyik oldalon engedtek az kek. A mozdony gy kicsit floldalas.) Munka teht van bven, de az zemszer mkdshez szksges legfontosabb lpcsfokon tl vagyunk.
A ltszat ellenre tovbbi munkk folynak a httrben a dvavnyai kuli (M231-1002) fellesztsrt is. A mozdony dugattyja, ftengelye s hajtkarja mr a taszri mhelyben van feljts alatt. Ekzben 4 utngyrtott szelepemel rd is elkszlt, amelyek kzl kett tartalk lesz. A lyukas zemanyagtartly ptlsa is megkezddtt. Megtrtnt a vezrls burkolati ntvnyeinek s pr kisebb, korbban kimaradt alkatrsznek a homokfvatsa, festse s a korbban sszevlogatott alkatrszek tiszttsa.
2011.03.10.
Ma vsroltunk egy 5 tonna emelkpessg hasznlt fogaslces emelt (hvrt).
2011.02.24.
Sajnos a szervz -megfelel prbapad hinya miatt- nem vllalta az adagol tiszttst. Egyelre jelenlegi formjban lesz felszerelve, ksbb fogjuk tiszttani.
2011.02.20.
Az elmlt napok szivattyzsnak ksznheten jelentsen cskkent a belvz szintje. Mr csak pr millimter van a fthzban. Ez is sok.
Kzben folytatdnak a Dvavnyrl szrmaz kuli feljtsnak elkszleti munki. Napokon bell mr a taszri mhelyben lesz a motor tbb fdarabja (henger, dugatty, ftengely). A feljtshoz szksges dugattygyrket is k fogjk legyrtani. A motorhoz j szelepemel rudak s zemanyagtartly fog kszlni, mert a jelenlegi gzolajtank szivacsosan korrodlt, ereszti a gzolajat. A szelepemel rudakat mg a tglagyrban tbbszr hegesztettk, egyik annyira kilgyult, hogy egyengetni mr nincs rtelme. Vrhatan holnap szervzbe kerl a dzelmotor adagolja is. Az sszeszerelshez szksges alkatrszek sszevlogatsa, elksztse is folytatdott, hogy a tavaszi munklatok sorn mr csak az sszeszerels legyen htra.
2011.01.22.
Ma a tovbbi belvzkrok megelzse rdekben kipakoltuk a fthzbl a dvavnyai kuli hajtmvt s az ott trolt burkolatot is. Ms jrmvekkel, kztk a dobozkulival egytt feltoltuk ezeket arra a plyaszakaszra, amit nem bort vz.
2011.01.12.
A belvzrl s jgrl kszlt kpek megtekinthetk a ban.
2011.01.10.
Sajnos minden eddiginl nagyobb a belvz a kertben. A vz megfagyott, majd olvadsnak indult. Jelenleg vltoz a jgvastagsg, helyenknt az 5 cm-t is elri. Egy polcos kocsit sikerlt a mai napon vgigtolni a plyt egyfajta ,,jgtr menet" keretben.
Msik hr, hogy felkerlt a c. webalbumba a BL-7-es s BL-12-es tpus motorok robbantott brs ptalkatrsz normalistja. Ksznet az eredeti pldny msolsi lehetsgrt a trkszentmiklsi tglagyrnak!
2010.12.23.
Kellemes nnepeket kvnunk minden kedves ltogatnknak!
Felkerlt a linkek kz a oldala. Nzztek meg!
Sajnos az szi eszsek sorn jra megjelent a belvz. Mivel a sorozatos belvizekbl s az nkormnyzat ttlensgbl kezd elegnk lenni, tbb fajta megoldson gondolkodunk az ilyen helyzetek kikszblsre.
2010.10.05.
A honlap sszltogatottsga a napokban elrte a 20.000 ltogatst. Ksznjk mindazoknak, akik rendszeres vagy akr alkalmi olvasi oldalunknak!
2010.09.08.
Vide kszlt a emlkre.
2010.09.05.
Kerltek fel kpek a kisvasti naprl s a szegvri esemnyekrl a kptrba. Egyttal frisslt a tavalyi kisvasti nap galrija is. Ksznet a kpekrt Orvos Plnak!
2010.09.05.
A kisvasti nap utn egy msik esemnyre val kszlds vette kezdett. A szegvri kendergyr vek ta kihasznlatlanul ll, zemen kvli 760 mm nyomtvolsg kisvastjt megvsrolta a helyi nkormnyzat s idn tbb alkalommal hajtnyosok jrtak rajta. Mozdonyuk viszont nincs, mert a kendergyr hossz vek ta traktorral vontatta a kendergyllt kocsikat. Az augusztus 20. alkalmbl rendezett nnepsgen viszont a hajtnyok mellett mozdony vontats szerelvnyeket akartak kzlekedtetni. Ehhez vettk ignybe az AKGV vontatjrm felajnlst, aminek keretben a hossz htvgn egy AKGV mozdony ltta el a vast vontatsi feladatait.
Eredetileg a Csillagos kulit terveztk fests utn a helysznre vinni, de mivel a nyomtvolsgt nem tudtuk tlltani, ms megolds utn kellett nznnk. Az egyetlen, llthat nyomtvolsg zemkpes kulink a bksi maradt. Az llthatsg mondjuk enyhe tlzs, mert kerekei szles, bordzattal elltott a tglagyri kzponti mhely ltal utngyrtatott kerekek. Ezek a kerekek a jellemzbb tglagyri nyomtvolsgokon (500, 600 mm) kivlan futnak, 760 mm nyomtvolsg esetn viszont lelgnak a tengelyrl, ezrt az k fejnek s a tengelyvg fedlnek mr nem marad hely. A hts, gmbcsukls tengelynl az is elfordulhat, hogy a gmbcsukl maximlis billense esetn a kerk a szoknyalemezhez surldik. Eredeti kerkbl azonban csak 3 darab llt rendelkezsre. Kett jtt le a Dobozkulirl (M231-2002), egy pedig a bksi kulival (M231-1001) rkezett mg 2007-ben. Mivel tbb kerk nem jtt le a tiszafredi kulikrl, alternatv megoldst kerestnk. Ekkor jtt a kpbe a Dvavnyai Helytrtneti Mzeumban zemkptelenl killtott kuli. Vonatra ltnk s klcsn krtk az egyik kerekt, ami hihetetlen mdon szinte az els tstl, knnyen lejtt. Ezton is ksznet illeti a mzeum vezetsgt! Haza rve azonnal folytattuk a nyomtvolsg tlltst. Ebben jabb problmk jelentkeztek, mivel kiderlt, hogy a ltszatra egyforma bksi s tiszafredi kerekek szlessge valjban klnbz. gy az a helyzet llt fel, hogy a frissen rkezett dvavnyai kerkkel egytt kt eredeti szlessg kereknk volt az tlltshoz. Vgl azt a felems vltozatot vlasztottuk, hogy az els tengelyre kt szles, bordzott kereket keltnk fel, a hts tengelyre pedig eredeti kerekek kerltek. Az kek fejt elvkonytottuk, fejket befel fordtottuk, gy elfrtek a tengelyvgnl a lelg kerk ltal kpzett regben. A hts kerekeket az eredeti tengelyvgfedeles mdszerrel rgztettk, azzal a klnbsggel, hogy fszkes retesz helyett levgott fej keket hasznltunk. Ezeket nem vertk be, csak az kplyba helyeztk, mert az oldaltartst nem kekkel, hanem a tengelyvgfedelekkel biztostottuk. A nyomtvolsg tlltsa utn a sajt bur |