AKGV
Menü
 
Felek Ferenc írásai
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyéb linkek
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Figyelmeztetés

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Letöltések
 
Látogatottság
Indulás: 2005-02-20
 
Keresőszavak

Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka,  Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
M231-2002

Üzemben a Tiszafüredi Téglagyárban (Fotó: Pokorny Bence)M231-2002 (Dobozkuli)

 

Típus rövid ismertetése: A mozdonyt az É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat készítette MV típusmegjelöléssel. Két tengelyes, a tengelyeken a nyomtávolság elvileg ,,házilag" állítható. Az 1,5 tonna tömegű járműbe eredetileg a Prés és Kovácsoltárugyár által gyártott MIB-DIESEL jelű, négyütemű, egyhengeres, közvetlen befecskendezésű, dugattyúkamrás, fekvő elrendezésű motor lett beépítve, melynek indítása kéziforgattyúval történik. Mechanikus erőátviteli rendszerébe két sebességfokozatot építettek.

A jármű története, származása, megszerzése: Ezt a járművet ismeretlen időpontban és helyen a Prés- és Kovácsoltárugyár BL-12 típusú motorjával remotorizálták. Bár a Tiszafüredi Téglagyárban három másik, szintén BL-12 motorral remotorizált példány volt, ennek a darabnak a tervei különböznek a többitől. Míg a többi (pl. a hozzánk került M231-2001) mozdonynál az átalakítás után lánccal oldották meg a motorról való lehajtást, addig ennél a példánynál ékszíjhajtást alakalmaztak. A motort is fordítva (hengerfejjel előre) építették be. Ezekből arra lehet következtetni, hogy ezt a járművet eltérő időpontban és/vagy helyen alakították át BL-12 motorosra. A motorra szerelet ékszíjtárcsák elhelyezkedése, a felhelyezhető ékszíjtárcsák száma arra utal, hogy a motor, vagy annak egyes részei korábban SD-9 típusú mozdonyban üzemeltek. Bár a tiszafüredi gyárban nincs ilyen mozdonyról tudomásunk, egy SD-9 hajtóműhöz tartozó szögemeltyűt (Szögemeltyű, 30-31./25. RVSZ.: 115.01-02-00-25) találtunk az ottani vaskupacban és az Alföldi Téglaipari Vállalat más gyáraiban is üzemelt a típusból.
Az átalakítás során a motort a hajtómű első fedlapjára (Szekrényfedél I., 10-11./22. RVSZ.: 01-03-10)  hegesztett bakokra helyezték, a lehajtóházat (Fogaskerékház, 20-21./01. RVSZ.: 04-01-01; Fogaskerékfedél, 20-21./02. RVSZ.: 04-01-02) az eredeti öntött darabról hegesztett kivitelűre cserélték. Ezen helyezték el a görgős ékszíjfeszítő zsanérozását. Az ékszíjfeszítő feszítő eleme a szoknyalemezen kialakított fülhöz csatlakozik, a feszítés menetes szár segítségével az ékszíj rugalmasságát kihasználva történik. Az új motor magassága miatt az eredeti első burkolatot nem lehetett megtartani, ezért azt eltávolították. A jármű két oldalára téglalap alakú burkolati elemeket szereltek fel a lendítőkeréktől való védelem céljából. A hátsó burkolati elem elejét is eltávolították és egy hajlított vaslemezzel pótolták. Ezzel a vezetőállás némileg szűkebbé vált. A hátsó burkolati elem oldalán a legfelső festékréteg alatt a mai napig megtalálható a mezőtúri székhelyű Alföldi Téglaipari Vállalat emblémája.
A mozdony eredeti funkciójának megfelelően a Tiszafüredi Téglagyár 500 mm nyomtávolságú vasútján üzemelt utoljára. Az egykori Alföldi Téglaipari Vállalat tiszafüredi gyáregysége a 2000-es évek elején már magánkézben üzemelt, majd az évtized második felében bezárt. A telephely a debreceni székhelyű Gulyás Tüzép tulajdonaként működött tovább. A tüzép vezetőségét vásárlási szándékunkkal 2009-ben megkerestük, ők látszólag nem zárkóztak el ettől. Megtudtuk, hogy a téglagyár további hasznosításának ügye folyamatban van, amint lesz előrelépés, értesíteni fognak minket. Értesítés híjján többször is megkerestük őket levélben és telefonon, de érdemi választ nem kaptunk. A kisvasut.hu-ra április végén Gál Csabától érkezett egy levél, amiben leírta, hogy mozgolódások vannak a gyár területén és az udvaron egy ócskavas kupacot hordtak össze. Gál úr ezzel megmentette a tiszafüredi mozdonyokat, mert ráébresztett minket, hogy azonnal lépni kell az ügyben. A Gulyás Tüzépet hívva kiderült, hogy az egész gyárat eladták bontásra. Persze ígéretük ellenére nem szóltak nekünk. A járműveket végül az ócskavaskereskedőtől sikerült hosszas alkudozások és sok nehézség árán meglehetősen drágán megvásárolni. A tüzép valószínűleg a tizedét sem kapta értük.

 

 
Facebook
 
 
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal