AKGV
Menü
 
Felek Ferenc írásai
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyéb linkek
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Figyelmeztetés

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Letöltések
 
Látogatottság
Indulás: 2005-02-20
 
Keresőszavak

Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka,  Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
M231-2001

Csillagos kuli üzemben a Tiszafüredi TéglagyárbanM231-2001 (Csillagos)

 

Típus rövid ismertetése: A mozdonyt az É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat készítette MV típusmegjelöléssel. Két tengelyes, a tengelyeken a nyomtávolság elvileg ,,házilag" állítható. Az 1,5 tonna tömegű járműbe eredetileg a Prés és Kovácsoltárugyár által gyártott MIB-DIESEL jelű, négyütemű, egyhengeres, közvetlen befecskendezésű, dugattyúkamrás, fekvő elrendezésű motor lett beépítve, melynek indítása kéziforgattyúval történik. Mechanikus erőátviteli rendszerébe két sebességfokozatot építettek.

 

A jármű története, származása, megszerzése: Ezt a járművet ismeretlen időpontban és helyen a Prés- és Kovácsoltárugyár BL-12 típusú motorjával remotorizálták. Az átépítésről mindenesetre annyit lehet tudni, hogy azonos tervek alapján legalább három járművet építettek át. Az új motor az eredetivel megegyező módon hengerfejével a vezetőállás felé fordulva lett beépítve. Az átalakítás után a motor lehajtása már nem fogaskerekekkel, hanem lánccal történik. Ehhez a hajtóműházat elöl az ütköző fölött kibővítették, ahova az erőátviteli rendszer első fogaskereke és tengelye került. Ennek a tengelynek a végén nyert elhelyezést a lehajtást szolgáló lánckerék. A lánc feszítése a motor eltolásával valósítható meg, amihez a hajtómű első fedlapját (Szekrényfedél I.) is átalakították. Csillagos kuli az ócskavaskupac alján, Tiszafüreden 2010.05.03.Az új motor magassága miatt az eredeti motortér burkolatot nem lehetett megtartani, ezért új burkolat gyártása mellett döntöttek. Az új burkolat előre buktatható kivitelben készült, zsanérozása az első ütközőre és a burkolat aljára hegesztett csövek és csapszegek által valósul meg. A holtponton túl a további buktatást egy a burkolat elejét a hajtómű első fedlapjával (Szekrényfedél I.) összekötő lánc akadályozza meg. A burkolat elejére furatokból kirakott bekarikázott öt ágú csillagot alakítottak ki, amelyik a jármű vörös alapszínéből adódóan mint munkásmozgalmi jelkép funkcionálhatott.
A mozdony eredeti funkciójának megfelelően a Tiszafüredi Téglagyár 500 mm nyomtávolságú vasútján üzemelt utoljára. Ez a gyár a rendszerváltozás előtt az Alföldi Téglaipari Vállalat kezelésében üzemelt, a Vállalat emblémáját az M231-2002 pályaszámú kulin meg is találtuk. A tiszafüredi gyáregység a 2000-es évek elején már magánkézben üzemelt, majd az évtized második felében bezárt. A telephely a debreceni székhelyű Gulyás Tüzép tulajdonaként működött tovább. A tüzép vezetőségét vásárlási szándékunkkal 2009-ben megkerestük, ők látszólag nem zárkóztak el ettől. Megtudtuk, hogy a téglagyár további hasznosításának ügye folyamatban van, amint lesz előrelépés, értesíteni fognak minket. Értesítés híjján többször is megkerestük őket levélben és telefonon, de érdemi választ nem kaptunk. A kisvasut.hu-ra április végén Gál Csabától érkezett egy levél, amiben leírta, hogy mozgolódások vannak a gyár területén és az udvaron egy ócskavas kupacot hordtak össze. Gál úr ezzel megmentette a tiszafüredi mozdonyokat, mert ráébresztett minket, hogy azonnal lépni kell az ügyben. A Gulyás Tüzépet hívva kiderült, hogy az egész gyárat eladták bontásra. Persze ígéretük ellenére nem szóltak nekünk. A járműveket végül az ócskavaskereskedőtől sikerült hosszas alkudozások és sok nehézség árán meglehetősen drágán megvásárolni. A tüzép valószínűleg a tizedét sem kapta értük.

 

A kerekek levágása SzegváronTörténete az AKGV-n: A jármű az AKGV-re 2010.05.18-án érkezett. ,,Csillagos" becenevét a burkolat elejébe fúrt öt ágú csillagról kapta. Mivel a nyomtávolsága 500 mm volt, nem állt szolgálatba. Remélve a gyors nyomtávváltás sikerét a pályára emeltük rá a szállítást végző teherautóval, az M231-2002 pályaszámú Dobozkuli elé. Mivel a Dobozkuli nyomtávolságát, ha ideiglenesen (féloldalasan) is, de hamarabb sikerült átállítani, a Csillagost a pályáról félretoltuk a járdára és a sikertelen nyomtáv átállítási kísérletek miatt ott is állt 2011. augusztusáig.
A nyomtávváltás problémáját a kerekeket rögzítő ékek beszorulása okozta. A problémát számos próbálkozás után a 2011. augusztus 20-án Szegváron rendezett vonatozás kapcsán sikerült megoldani. Még 17-én, a mozdonyt Szegvárra szállítottuk, ahol a kendergyár selejtezett gépeit aprító lángvágósokkal sikerült a kerekeket levágattatni. Sajnos nem volt más lehetőségünk. A levágás után másik mozdonyainkról ideiglenesen leszerelt kerekekkel állt üzembe és 20-án -igaz burkolat nélkül- négy órán át folyamatosan továbbította a három kocsis, tömött vonatokat. Az utolsónak tervezett körén maradt fekve hajtóműhibával, a segélymenetet a Békési kuli (M231-1001) biztosította. Mint utóbb kiderült, a hiba nem volt súlyos. A lehajtást biztosítól lánc alsó lánckereke és annak tengelye közül esett ki a fészkes retesz, ezért a lánckerék elforgott a tengelyen. A hiba kijavítása után 2011.10.31-én üzemelt először az AKGV-n.

 

Tervek: A mozdonyt szeretnénk ,,utolsó üzemi felújítás" állapotra visszaállítani. Ehhez ki kell lakatolni a burkolati elemeket amennyire lehet. Hiányzik az egyik oldaláról egy laposvas, ami feltámaszkodik a szoknyalemezen, ezt pótolni kell majd, valamint kulturáltan fel kell hegeszteni az elejére egy csődarabot, amiben fut a csapszeg, mindezt persze úgy, hogy a jövőben ne törjön le. Ezután drótkorongozás, majd festés következik. Az eredetileg sárgával kiemelt részeket, figyelmeztető feliratokat is fel kell festeni az eredeti alapján.

Update 2019: A mozdony a teljeskörű hajtóműfelújitásának a közepénél tart. Gépműhellyel felújítattuk a járótengelyeket, 3 csapágyházat, a lehajtó tengelyt, és az irányváltó szerkezetet. 

 

Műszaki adatok: (Hamarosan)


 

 
Facebook
 
 
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?