AKGV
Men
 
Felek Ferenc rsai
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyb linkek
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Figyelmeztets

A honlapon tallhat kpek kzkincsnek minslnek. Ez a vilg minden rszn rvnyes.

 
Letltsek
 
Ltogatottsg
Induls: 2005-02-20
 
Keresszavak

Kisvast, kerti vast, iparvast, csille, billen csille, 600 mm, kg/fm, tglagyri vast, tglagyr, tgla, erd, EV, AEGV, vast, vonat, kocsi, vagon, polcos, sn, talpfa, snszeg, sncsavar, tirefon-csavar, heveder, vlt, cscssn, keresztezs, kocsiszn, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dzel, diesel, ktrny, KEMV, GyMV, nyomtv, nyomtvolsg, fordtkorong, keskenynyomkz, keskenynyomkz vast, tglagyri mzeum, kpek, kp, fnykp, cegaj, bodonka,  Dlalfldi Tgla- s Cserpipari Vllalat, PGP, .M. ptgpjavt s Gpgyrt Vllalat, GV, .M. ptanyagipari Gpjavt Vllalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, zkokolejky, eleznic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
Vasttrtnet

 

Az Alfldi Kerti Gazdasgi Vast trtnete

 

 

 

A vast trtnete 1998-ra vezethet vissza. Ekkor a bezrt bkscsabai I-es sz. tglagyr -mr rgen nem zemel- vasthlzatnak egy bels mozgatsra hasznlt rszn terletrendezst hajtottak vgre. A kisvast bevezetett az egykori kaznhz (hkzpont) csarnokba s az plet eltti udvaron szvevnyes hlzata volt.

 

A meglv vonalon ngy fordtkorong volt megtallhat. Ezek kzl kett srtetlen llapot, viszont a msik kettnek elloptk a fels felt, teht azok hasznlhatatlan llapotban voltak. A terlet tulajdonosa 10000 Ft-rt ajnlotta megvtelre a plyaanyagot s az vek ta elhagyatott hkzpontban tallhat kocsit. Ezt a kocsit -mint ksbb megtudtam a gyrban dolgozk ,,Udvari kocsinak" hvtk, mivel ennek a segtsgvel szlltottk a szerszmokat az zem terletn. A nvnek valsznleg volt nmi irnikus felhangja is, hiszen a kirlysg idejn az uralkod s csaldja szmra fenntartott vasti kocsit hvtk udvari kocsinak.

 

Mg 1998 tavaszn megkezddtt a megmenthet plya felszedse. Meglepetsnkre a kb 10 cm fld ltal elfedett plya igen j llapotban volt. A talpfs rszeken a teltett Az 1-es fordtkorong s az Udvari Kocsi mg a tglagyrbantalpfk tkletes llapotban voltak. A vast bontsa hvrek segtsgvel trtnt. Egy lyuk kerlt kissra a vgnymez egyik vgnl, majd egy hvrt a talpfa al tve kerlt az egsz vgnymez egyben kiemelsre. (Ksznet a hvrrt a Bkscsabai pft. dolgozinak.) Csak ezutn bontottuk le a talpfkat a snszlakrl. A fordtkorongok kivtelvel az sszes anyag elg rdekes mdon lett elszlltva. Pnz hinyban nem tudtunk teherautt brelni, gy az egyik szomszdunk lovaskocsijt vettk ignybe. A kt fordtkorongot (trkpen 1,2) a MH teherautjval szlltattuk el a kertnkbe. Cserbe adtuk az ellopott fels rsz miatt hasznlhatatlan 3-as szm fordtkorong als rszt. A bonts s az elszllts ezzel befejezdtt. A bels vgnyhlzatot s az 1-es fordtkorongtl jobbra lv vonalat a vasaljak betongyazata miatt szksges berendezsek s id hinyban nem sikerlt felszedni.

 

 

Az pts:

 

Az pts els mozzanata egybeesik a szllts utols perceivel. A nagy nrakod teheraut ugyanis rgtn a vgleges helyre tette le a nagyobbik, tonna nagysgrend tmeggel rendelkez 1-es szm fordtkorongot. A korong al kt a tglagyrnl tallt vasbetonalj s sdergyazat lett elhelyezve. Ezutn megkezddtt a lerakott vgnyanyag mrse, valamint a mg talpfkban maradt snszegek kihzsa. A snvgek levgsra kerltek, majd jra lettek fratva. A vonal els formja 3 temben lett kiptve.

Elszr a 2-es szm fordtkorongig tart plya, majd a vonal vgig vezet. (Itt rdekessg, hogy a vonal vgre beptsre kerlt egy olyan snszl, ami eredetileg az AEGV (Alfldi Els Gazdasgi Vast) vonalain szolglt, majd egy ktegyhzi garzs tetgerendja volt. A garzs lebontsa utn a kertnkbe kerlt, s gy ez a snpr is be lett ptve.) Ezutn pedig a 2-es fordtkorongrl legaz vgny. Ez utbbi fl plt ksbb a kocsiszn.

A vonal teljes hosszban 1500 mm-es aljkiosztssal, snszeges leerstssel lett kiptve. Snaltt a vonal kezdpont felli els talpfjtl eltekintve nem kerlt beptsre. A vonal kb. 50 m. hossz, a vgn a vgnyzr fldkp elhelyezse elmaradt. Ezutn a bkscsabai MH telepre kt teherautn billen csillk rkeztek a Mezbernyi Tglagyrbl. A 29-es psz. csillt a tekn kivtelvel sikerlt megszerezni s az aszfalt ton tolva a kertbe juttatni.

A nyr folyamn elkezddtt a kocsiszn alapozsa, majd annak teljes felptse.

Ezzel a vast ptsnek els szakasza lezrult, azonban azta is fejldik.

 

A vast trtnete az ptst kveten:

Az 1998-1999-es s az 1999-2000-es telek belvzzel teltek, gy a vast is vz al kerlt. A kocsisznben bell lehullott a vakolat. Ms kreset nem trtnt.

 

2001 mrciustl jabb fejlesztsek kezddtek. Elszszr kt 23,5 kg/fm snpr rkezett, melyek tmege megegyezik a korbban beptett AEGV snekkel. Ezekkel terveztk a vastvonal meghosszabbtst a kert hts kertse fel. Azonban ez a terv nem valsult meg. Az sz folyamn rkeztek jabb snek a tglagyrbl, ugyanis a tulajdonos feltrte az pletben tallhat betont. Ezek a vasaljas replvgnyok kzl az egyik esetben a snbl kszlt vasaljak levltak az egyik snszlrl, a msik esetben pedik maga a snszl hajlott el, gy ezek felhasznlst nem vettk tervbe.

 Az ideiglenes mellkvonal

2002 kora tavasszal mg kett az elbbihez hasonl kialakts replvgny rkezett ugyancsak a bkscsabai I. sz. (Bohn) Tglagyrbl. Ezek kzl a 9 kg/fm tmeg sinekbl ll vgn egy szinbeli vgnykeresztezds tallhat. Az vszak vgn jabb vgnyanyag rkezett, megint csak a fentebb emltett tglagyrbl. Ezek 7 s 12 kg/fm tmeg snszlak. Ht darab 4 m hossz 7kg/fm tmeg valamint egy pr 12 kg/fm tmeg s mg nhny rvidebb. Az 1-es szm fordtkorongtl visszafel megplt egy rvidke alig 1,5 m-es vonalrsz. A nyron a bkscsabai MH teleprl sikerlt megszerezni 4 db kis sugar kereket. Kb. egy hnap mlva ugyan innen rkezett egy megcsonktott alvz kocsi (L121 0100-1002), kt tengely, amelyek kzl az egyik kerekeinek a sugara egszen kicsi, a msiknak viszonylag nagy GANZ kerekei vannak s mg nhny heveder. A nyr vgn sikerlt szerezni egy csilleteknt a Mezbernybl szrmaz csillhez. Az sszel elkezddtt egy ideiglenes mellkvonal ltrehozsa, egszen a kert ells kapujig. Erre a vonalra a jrda ptse sorn hasznlt keramit jrdakvek kiszlltshoz volt szksg. A jrda megptse utn mg ezen a vonalon szlltottuk htra a Bksi Tglagyrbl rkezett egy pr 500 mm nyomtvolsg vltt, mi utn a vonal lebontsra kerlt. Mg ez v szn befejezdtt a fvonal hts kertsig trtn meghosszabbtsa a 7 kg/fm tmeg sinekkel. A vgn megptsre kerlt a vgnyzr fldkp rajta egy kivilgthat vgny vge jelzvel.

 

2003-ban j festst kapott az "Udvari kocsi" s a kocsiszn ajtaja, valamint megkezddtt egy szrnyvonal ptse a 2-es fordtkorongtl balra.

 

2004-ben az 500 mm nyomtv vltk kzl a jobbost az AKGV elcserlte a CsKV-vel (Cskosri Kzti Vast 500mm) 10db nagyvastibl talaktott teltett talpfra. Vgl 12 db talpfa kerlt kiszlltsra snszegekkel egytt. (Ksznet a Cskv-nek) Az sszel befejezdtt a 2-es fordtkorongbl kigaz szrnyvonal ptse. A vonal vge egy vgnyzr fldkppal lett lezrva.

 

Kibontott vlt Meztron2005 februrjban elindult a vast honlapja, a www.akgv.gportal.hu. Esemnyekkel teli v kezddtt a vast letben. Mrciusban Felek Ferenc rtestett, hogy a vros mellett kt egykor a  DEFAG-nl szolgl rnkskocsi tallhat. Trgyalsok folytak az erdszekkel, akik simtnak hasznltk a kocsikat, de 100.000 Ft feletti rat mondtak, ami gyakorlatilag annyit jelent: nem elad.  Ugyancsak mrciusban a korbbi havazsok, s eszsek miatt jra belvizes terlett vlt a kert. Ezek utn a vz szintje ingadozott, hol eltnt, hol visszajtt. Jliusban elkezddtt a vast kiemelse, gy az alacsonyabb vzszintek mr csak a plya egy rszt rintik, sajnos azonban a kocsiszn lland plet, nem lehet kiemelni. Augusztusban a meztri Tessedik Smuel Fiskola tangazdasgbl kb. 40vfm vgnyanyag kerlt a vasthoz, 31db vasbetonaljal, a hozz tartoz snszegekkel (snszeges volt a plya). Ezen kvl rkezett mg Meztrrl egy jobbos, vasaljas vlt is. Szeptemberben ez a vlt beptsre kerlt, akkor ezzel a jobbos vltval, s egy vgnykeresztezssel akartam megvalstani a kertet tszel, a kert elejig tart vonalat. Hogy az gy tervezett vonalszakasznak helyet csinljak, elbontottam a fthzzal szemben lv trolvgny egy rszt. Novemberben ezen kvl Szentesi kocsik az AKGV-nlefestettem a mezbernybl szrmaz csillt (U223 0075-1001)  valamint a fthz fa rszeit. Azonban alig, hogy beptettem a jobbos vltt decemberben, elkezddtt a Szentesi Tglagyr vastjnak felszmolsa. A tglagyrbl sikerlt megvsrolni egy balos vltt, 2 db tglagyri polcos kocsit (X323 0308-1001, X323 0308-1002) s kt pr vasti kerkprat. A megmeneklt balos vltval lehetsg nylt a kert eleje fel vezet vonal bonyolult vektl s vgnykeresztezstl mentes megptsre.

 

 

Vonal ptse a kert eleje fel2006 jliusra az AKGV honlapja elrte a 4000-es sszltogatottsgot. Oktber 7-n elkezddtt a kert eleje fel vezet vonal ptse a kis fordt (2-es szm) eltti vgnymez bontsval s helyre egy meztri vgnymez s a balos vlt beptsvel. A vonal ptse az sz folyamn gyors temben folytatdott. Elkszlt a vlt utni v a vlt helyrl kitermelt vissznyeremny snekbl, flbe vgott nagyvasti talpfkra rgztve. A lejts, talpfs szakasz vgn Meztrrl szrmaz sneket ptettnk be. Mivel az ezek utn kvetkez szakasz jrda mellett halad, a jrda szeglytl nem frtek volna el a talpfk vagy vasbetonaljak, ezrt a 2005-ben plybl kibontott vasaljas mez beptse mellett dntttnk. A vonal tovbbi szakasztl mr messzebb van a jrdaszegly, ezrt innentl fa tiplikkel jratiplizett vasbetonaljakat hasznltunk. Az els vasbetonaljas mez beptse utn a tl bellta miatt nem folytattuk a vastvonal kiptst, ezrt az csak a 2009. vre fejezdtt be. Ennek oka, hogy 2007-ben mr a vast msik fontos szakgra, a gpszetre koncentrltunk.

 

 

2007. janur 16-n a bksi tglagyrbl megrkezett az AKGV els mozdonya, ami lehetsget nyitott a vastnak a motorizcira. Ez egy az ptanyagipari Gpjavt Vllalat ltal gyrtott Motoros Vontat tpus egy hengeres MIB-DIESEL motorral felszerelt dzelmozdony. Az v elejn az 500-rl 600 mm-es nyomtvolsgra val tlltsa jelentett problmt. Br a tpus nyomtvolsga eredetileg hzilag llthatnak kszlt, a gyakorlatban ezt tbb Az AKGV els mozdonynak rkezsetnyez (beszorult, beletrtt reteszek, hts tengely s kerekek kposs val talaktsa) neheztette. A problmt vgl Felek Ferenc s Nagy Ferenc segtsgvel sikerlt megoldani. Ezek utn megtrtnt a mozdony zembe helyezse. A tavasz folyamn a mozdony nyomtvolsgnak tlltsval prhuzamosan elkezddtt a Szentesrl szrmaz polcos kocsik feljtsa. A kocsik szrke festst kaptak, kerekeik feketk lettek. A msodik ilyen kocsi (X323 0308-1002) feljtsa jliusra fejezdtt be. A kocsik feljtsa mellett mjusban Bkny Attiltl, egy dvavnyai gyjttl rkezett egy eredetileg a bkscsabai I. sz. Tglagyrbl (volt Bohn tglagyr) szrmaz billen csille (U223 0075-1002) valamint 16 db 4K jel vasbetonalj. Egyttal a kuli nyomtvolsgnak tlltsban nyjtott segtsgrt cserben az AKGV a Gyulai Mzeumvastnak (korbbi nevn Cskosri Kzti Vast) adott egy GANZ gyrts vasti kerkprt. Az j csille rgvest hasznlatba is lett vve, mivel a hidrofor akna ptshez szksg volt r fld s sder szlltsa cljbl. Pr nap leforgsa alatt tbb tonna forgalma volt akkor a vastnak. Jlius 5. s 16. kztt Az j csille s mgtte a trsa rakottan a hidrofor akna ptsnlelszr ltogatta meg a vasutat Erky-Nagy Dniel. Az eltelt id alatt tbb fontos munkt is elvgeztnk. Kivettk a vonalbl a Meztrrl szrmaz, kert eleje fel gaz jobbos vltt, aminek kitr irnya a balos vlt rkezse miatt soha nem lett hasznlatba vve. Beptettk helyette a Szentesrl szrmaz jobbos vltt, de a kert vge fel gazva, hogy majd ksbb onnan egy jabb vonal gazhasson ki. Befejeztk a 2-es szentesi polcos kocsi festst s ezen kvl szmos aprbb munkt elvgeztnk. Novemberben a fthz trtt kpcserepeinek a ptlsa valsult meg.

 

2008. mrciusban Erky-Nagy Dniellel kzsen jabb munklatokat vgeztnk a vaston. A munkkat megelz fehrtavi kirndulson Brharangok ,,Kobakgenercik az AKGV-n"egy pr brharangot vsroltam a kulihoz. (A brharang a mozdony egyik alkatrsze, melynek clja, hogy a hts, gmbcsukls tengelynek a hajtmbl val kivezetsnl egyszerre biztostson mozgsteret a tengely szmra, s ne engedje a hajtmben tallhat olajat kifolyni, elszennyezdni.) Mivel a kulit nem sikerlt beindtani, leszereltk annak hengerfejt. Elvgeztk a hengerfej s a szelepek koksztalantst, j parafa tmts legyrtst a gzolajcsapba, valamint a motorolaj cserjt. A munkk utn a mozdony els prblkozsra beindult, de a ksbbiekben a henger s a dugatty, dugattygyrk kopsa miatt a kipufog csvn cspgni kezdett a kenolaj. Ennek megoldsra ksbb a teljes motorfeljts mellett dntttnk, amit desapmmal kzsen Nagy Ferenc segtsgvel vgeztnk el. prilis 22-n a honlap ltogatsa meghaladta a 10.000 ltogatst. Szintn ekkor tartott a Bksi Tglagyr s vdettsg alatt ll rszeinek a bontsa. A sznni nem akar kenolaj folys miatt jniusban sztszedtk a kuli motorjt. Kiderlt, hogy a hengernek, a dugatty gyrhornyainak s a dugattygyrknek a kopsa okozta a problmt. A nyr folyamn egy egri cgtl j hengert, dugattyt, gyrket s dugattycsapszeget vsroltunk, majd sszel a MIB motor a snek kztthajtkar siklcsapgyait jra perselyeztettk, a ftengelyt pedig kszrltettk. A motor sszeraksra az sszel kerlt sor Nagy Ferenc segtsgvel, aki korbban a bksi tglagyrban kulikat javtott. Mg a nyr vgn Erky-Nagy Dniellel kzsen kijavtottuk a kuli burkolatn tallhat nagyobb horpadsokat, kitiszttottuk az zemanyag tartlyt s tisztts utn szrbettet tettnk a gzolajszrbe (resen, olajsrral az aljn volt hasznlatban). Kzsen elltogattunk Dvavnyra, ahol trgyalst kezdemnyeztnk a polgrmesterrel az nkormnyzat tulajdonban lv lellt tglagyr vasti anyagai gyben. Megegyeztnk, hogy ha a tglagyr jvjnek rendezsrl dnts szletik az nkormnyzatnl, s ez a dnts a gyr felszmolsa lesz, klcsns megkeressek utn prblnak lehetsget biztostani a vast jrmveinek megvsrlsra. Dvavnyn jrtunkban tallkoztunk Bkny Attilval is, aki korbban szintn vasti anyagokat gyjttt. Egy ismerstl vsroltunk egy MIB tpus benzin motort, ami a kuliban zemel motortpus benzines vltozata. A dvavnyai kuli teherautra rakvaSzeptember 18-n Felek Ferencnek ksznheten hozzjutottunk egy vasaljas vgnymezhz. Az sz folyamn e-mailben val kommuniklst kveten rtestettek, hogy a dvavnyai gyr bezrsa vgleges, a vast bontsa hamarosan kezddik. A kt mozdony kzl az egyiket kocsikkal s plyaanyaggal egytt megvsrolhatjuk, a msik mozdonyt a helytrtneti mzeumban szeretnk killtani. Megkezddtt a nagy szabs dvavnyai jrmments. A kezdetekben problmt jelentett, hogy a mzeum a utoljra zemel kulit szerette volna killtani, gy neknk a slyos hajtmhibval lellt pldny jutott volna. desapmmal ezrt trgyalsba kezdtnk a mzeum igazgatnjvel, aki szivlyesen fogadott minket, szvesen hallgatta terveinket. A megbeszls sorn eldlt, hogy az zemkptelen, de a killts cljaira messzemenkig alkalmas kuli kerl a helytrtneti mzeumba. A jrmments sorn az AKGV-ra kerlt:

  • A Dvavnyrl rkezett jrmvek az AKGV-n1 db. motoros vontat, vagyis a Bksi tglagyrbl szrmaz mozdonnyal megegyez tpus jrm: Motoros vontat
  • 1 db. billencsille
  • 2 db. a raklapos kocsi, melyeket polcos kocsibl alaktottak t a tglagyrban a gyrtsi technolgia vltozsa miatt
  • 1 db. kb. 7,5 m hossz 500 mm nyomtvolsg egyenes replvgny
  • 1 db. kb. 60-os kis sugar ves replvgny
  • 12 db. klls csillekerk
  • 1 db. gyri j MIB DIESEL motorblok

...s szmos aprsg. A sikeres jrmmentsrt szeretnk ksznetet nyilvntani Dvavnya vros nkormnyzatnak, Pap Tibor polgrmester rnak, Lengyel Lszl rnak, a mszaki iroda munkatrsnak s mindenki msnak, aki a dvavnyai jrmments sorn a segtsgnkre volt. Btran mondhatjuk, hogy a munka vgzse sorn csak rendes, segtksz emberekkel tallkoztunk. Ksznjk Nekik!

A kocsik kzl a csille alvza a Gyulai Mzeumvasthoz (Felek Ferenc) kerlt, mg a teknje a korbban Dvavnyrl rkezett, de eredetileg Bkscsabrl szrmaz U223 0075-1002 szm csille slyosan srlt teknjt ptolta.

 

 

Tovbbi fejlemnyeket a Hrek menpont alatt s a facebook oldalunkon ( https://www.facebook.com/akgv.official/ ) tallhatnak.

A korbbi, archv hreket, kpeket az  AKGV-archv oldalon talljk meg

 

 
Facebook
 
 
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!