Az Alfldi Kerti Gazdasgi Vast trtnete

A vast trtnete 1998-ra vezethet vissza. Ekkor a bezrt bkscsabai I-es sz. tglagyr -mr rgen nem zemel- vasthlzatnak egy bels mozgatsra hasznlt rszn terletrendezst hajtottak vgre. A kisvast bevezetett az egykori kaznhz (hkzpont) csarnokba s az plet eltti udvaron szvevnyes hlzata volt.
A meglv vonalon ngy fordtkorong volt megtallhat. Ezek kzl kett srtetlen llapot, viszont a msik kettnek elloptk a fels felt, teht azok hasznlhatatlan llapotban voltak. A terlet tulajdonosa 10000 Ft-rt ajnlotta megvtelre a plyaanyagot s az vek ta elhagyatott hkzpontban tallhat kocsit. Ezt a kocsit -mint ksbb megtudtam a gyrban dolgozk ,,Udvari kocsinak" hvtk, mivel ennek a segtsgvel szlltottk a szerszmokat az zem terletn. A nvnek valsznleg volt nmi irnikus felhangja is, hiszen a kirlysg idejn az uralkod s csaldja szmra fenntartott vasti kocsit hvtk udvari kocsinak.
Mg 1998 tavaszn megkezddtt a megmenthet plya felszedse. Meglepetsnkre a kb 10 cm fld ltal elfedett plya igen j llapotban volt. A talpfs rszeken a teltett talpfk tkletes llapotban voltak. A vast bontsa hvrek segtsgvel trtnt. Egy lyuk kerlt kissra a vgnymez egyik vgnl, majd egy hvrt a talpfa al tve kerlt az egsz vgnymez egyben kiemelsre. (Ksznet a hvrrt a Bkscsabai pft. dolgozinak.) Csak ezutn bontottuk le a talpfkat a snszlakrl. A fordtkorongok kivtelvel az sszes anyag elg rdekes mdon lett elszlltva. Pnz hinyban nem tudtunk teherautt brelni, gy az egyik szomszdunk lovaskocsijt vettk ignybe. A kt fordtkorongot (trkpen 1,2) a MH teherautjval szlltattuk el a kertnkbe. Cserbe adtuk az ellopott fels rsz miatt hasznlhatatlan 3-as szm fordtkorong als rszt. A bonts s az elszllts ezzel befejezdtt. A bels vgnyhlzatot s az 1-es fordtkorongtl jobbra lv vonalat a vasaljak betongyazata miatt szksges berendezsek s id hinyban nem sikerlt felszedni.
Az pts:
Az pts els mozzanata egybeesik a szllts utols perceivel. A nagy nrakod teheraut ugyanis rgtn a vgleges helyre tette le a nagyobbik, tonna nagysgrend tmeggel rendelkez 1-es szm fordtkorongot. A korong al kt a tglagyrnl tallt vasbetonalj s sdergyazat lett elhelyezve. Ezutn megkezddtt a lerakott vgnyanyag mrse, valamint a mg talpfkban maradt snszegek kihzsa. A snvgek levgsra kerltek, majd jra lettek fratva. A vonal els formja 3 temben lett kiptve.
Elszr a 2-es szm fordtkorongig tart plya, majd a vonal vgig vezet. (Itt rdekessg, hogy a vonal vgre beptsre kerlt egy olyan snszl, ami eredetileg az AEGV (Alfldi Els Gazdasgi Vast) vonalain szolglt, majd egy ktegyhzi garzs tetgerendja volt. A garzs lebontsa utn a kertnkbe kerlt, s gy ez a snpr is be lett ptve.) Ezutn pedig a 2-es fordtkorongrl legaz vgny. Ez utbbi fl plt ksbb a kocsiszn.
A vonal teljes hosszban 1500 mm-es aljkiosztssal, snszeges leerstssel lett kiptve. Snaltt a vonal kezdpont felli els talpfjtl eltekintve nem kerlt beptsre. A vonal kb. 50 m. hossz, a vgn a vgnyzr fldkp elhelyezse elmaradt. Ezutn a bkscsabai MH telepre kt teherautn billen csillk rkeztek a Mezbernyi Tglagyrbl. A 29-es psz. csillt a tekn kivtelvel sikerlt megszerezni s az aszfalt ton tolva a kertbe juttatni.
A nyr folyamn elkezddtt a kocsiszn alapozsa, majd annak teljes felptse.
Ezzel a vast ptsnek els szakasza lezrult, azonban azta is fejldik.
A vast trtnete az ptst kveten:
Az 1998-1999-es s az 1999-2000-es telek belvzzel teltek, gy a vast is vz al kerlt. A kocsisznben bell lehullott a vakolat. Ms kreset nem trtnt.
2001 mrciustl jabb fejlesztsek kezddtek. Elszszr kt 23,5 kg/fm snpr rkezett, melyek tmege megegyezik a korbban beptett AEGV snekkel. Ezekkel terveztk a vastvonal meghosszabbtst a kert hts kertse fel. Azonban ez a terv nem valsult meg. Az sz folyamn rkeztek jabb snek a tglagyrbl, ugyanis a tulajdonos feltrte az pletben tallhat betont. Ezek a vasaljas replvgnyok kzl az egyik esetben a snbl kszlt vasaljak levltak az egyik snszlrl, a msik esetben pedik maga a snszl hajlott el, gy ezek felhasznlst nem vettk tervbe.

2002 kora tavasszal mg kett az elbbihez hasonl kialakts replvgny rkezett ugyancsak a bkscsabai I. sz. (Bohn) Tglagyrbl. Ezek kzl a 9 kg/fm tmeg sinekbl ll vgn egy szinbeli vgnykeresztezds tallhat. Az vszak vgn jabb vgnyanyag rkezett, megint csak a fentebb emltett tglagyrbl. Ezek 7 s 12 kg/fm tmeg snszlak. Ht darab 4 m hossz 7kg/fm tmeg valamint egy pr 12 kg/fm tmeg s mg nhny rvidebb. Az 1-es szm fordtkorongtl visszafel megplt egy rvidke alig 1,5 m-es vonalrsz. A nyron a bkscsabai MH teleprl sikerlt megszerezni 4 db kis sugar kereket. Kb. egy hnap mlva ugyan innen rkezett egy megcsonktott alvz kocsi (L121 0100-1002), kt tengely, amelyek kzl az egyik kerekeinek a sugara egszen kicsi, a msiknak viszonylag nagy GANZ kerekei vannak s mg nhny heveder. A nyr vgn sikerlt szerezni egy csilleteknt a Mezbernybl szrmaz csillhez. Az sszel elkezddtt egy ideiglenes mellkvonal ltrehozsa, egszen a kert ells kapujig. Erre a vonalra a jrda ptse sorn hasznlt keramit jrdakvek kiszlltshoz volt szksg. A jrda megptse utn mg ezen a vonalon szlltottuk htra a Bksi Tglagyrbl rkezett egy pr 500 mm nyomtvolsg vltt, mi utn a vonal lebontsra kerlt. Mg ez v szn befejezdtt a fvonal hts kertsig trtn meghosszabbtsa a 7 kg/fm tmeg sinekkel. A vgn megptsre kerlt a vgnyzr fldkp rajta egy kivilgthat vgny vge jelzvel.
2003-ban j festst kapott az "Udvari kocsi" s a kocsiszn ajtaja, valamint megkezddtt egy szrnyvonal ptse a 2-es fordtkorongtl balra.
2004-ben az 500 mm nyomtv vltk kzl a jobbost az AKGV elcserlte a CsKV-vel (Cskosri Kzti Vast 500mm) 10db nagyvastibl talaktott teltett talpfra. Vgl 12 db talpfa kerlt kiszlltsra snszegekkel egytt. (Ksznet a Cskv-nek) Az sszel befejezdtt a 2-es fordtkorongbl kigaz szrnyvonal ptse. A vonal vge egy vgnyzr fldkppal lett lezrva.
2005 februrjban elindult a vast honlapja, a www.akgv.gportal.hu. Esemnyekkel teli v kezddtt a vast letben. Mrciusban Felek Ferenc rtestett, hogy a vros mellett kt egykor a DEFAG-nl szolgl rnkskocsi tallhat. Trgyalsok folytak az erdszekkel, akik simtnak hasznltk a kocsikat, de 100.000 Ft feletti rat mondtak, ami gyakorlatilag annyit jelent: nem elad. Ugyancsak mrciusban a korbbi havazsok, s eszsek miatt jra belvizes terlett vlt a kert. Ezek utn a vz szintje ingadozott, hol eltnt, hol visszajtt. Jliusban elkezddtt a vast kiemelse, gy az alacsonyabb vzszintek mr csak a plya egy rszt rintik, sajnos azonban a kocsiszn lland plet, nem lehet kiemelni. Augusztusban a meztri Tessedik Smuel Fiskola tangazdasgbl kb. 40vfm vgnyanyag kerlt a vasthoz, 31db vasbetonaljal, a hozz tartoz snszegekkel (snszeges volt a plya). Ezen kvl rkezett mg Meztrrl egy jobbos, vasaljas vlt is. Szeptemberben ez a vlt beptsre kerlt, akkor ezzel a jobbos vltval, s egy vgnykeresztezssel akartam megvalstani a kertet tszel, a kert elejig tart vonalat. Hogy az gy tervezett vonalszakasznak helyet csinljak, elbontottam a fthzzal szemben lv trolvgny egy rszt. Novemberben ezen kvl lefestettem a mezbernybl szrmaz csillt (U223 0075-1001) valamint a fthz fa rszeit. Azonban alig, hogy beptettem a jobbos vltt decemberben, elkezddtt a Szentesi Tglagyr vastjnak felszmolsa. A tglagyrbl sikerlt megvsrolni egy balos vltt, 2 db tglagyri polcos kocsit (X323 0308-1001, X323 0308-1002) s kt pr vasti kerkprat. A megmeneklt balos vltval lehetsg nylt a kert eleje fel vezet vonal bonyolult vektl s vgnykeresztezstl mentes megptsre.
2006 jliusra az AKGV honlapja elrte a 4000-es sszltogatottsgot. Oktber 7-n elkezddtt a kert eleje fel vezet vonal ptse a kis fordt (2-es szm) eltti vgnymez bontsval s helyre egy meztri vgnymez s a balos vlt beptsvel. A vonal ptse az sz folyamn gyors temben folytatdott. Elkszlt a vlt utni v a vlt helyrl kitermelt vissznyeremny snekbl, flbe vgott nagyvasti talpfkra rgztve. A lejts, talpfs szakasz vgn Meztrrl szrmaz sneket ptettnk be. Mivel az ezek utn kvetkez szakasz jrda mellett halad, a jrda szeglytl nem frtek volna el a talpfk vagy vasbetonaljak, ezrt a 2005-ben plybl kibontott vasaljas mez beptse mellett dntttnk. A vonal tovbbi szakasztl mr messzebb van a jrdaszegly, ezrt innentl fa tiplikkel jratiplizett vasbetonaljakat hasznltunk. Az els vasbetonaljas mez beptse utn a tl bellta miatt nem folytattuk a vastvonal kiptst, ezrt az csak a 2009. vre fejezdtt be. Ennek oka, hogy 2007-ben mr a vast msik fontos szakgra, a gpszetre koncentrltunk.
2007. janur 16-n a bksi tglagyrbl megrkezett az AKGV els mozdonya, ami lehetsget nyitott a vastnak a motorizcira. Ez egy az ptanyagipari Gpjavt Vllalat ltal gyrtott Motoros Vontat tpus egy hengeres MIB-DIESEL motorral felszerelt dzelmozdony. Az v elejn az 500-rl 600 mm-es nyomtvolsgra val tlltsa jelentett problmt. Br a tpus nyomtvolsga eredetileg hzilag llthatnak kszlt, a gyakorlatban ezt tbb tnyez (beszorult, beletrtt reteszek, hts tengely s kerekek kposs val talaktsa) neheztette. A problmt vgl Felek Ferenc s Nagy Ferenc segtsgvel sikerlt megoldani. Ezek utn megtrtnt a mozdony zembe helyezse. A tavasz folyamn a mozdony nyomtvolsgnak tlltsval prhuzamosan elkezddtt a Szentesrl szrmaz polcos kocsik feljtsa. A kocsik szrke festst kaptak, kerekeik feketk lettek. A msodik ilyen kocsi (X323 0308-1002) feljtsa jliusra fejezdtt be. A kocsik feljtsa mellett mjusban Bkny Attiltl, egy dvavnyai gyjttl rkezett egy eredetileg a bkscsabai I. sz. Tglagyrbl (volt Bohn tglagyr) szrmaz billen csille (U223 0075-1002) valamint 16 db 4K jel vasbetonalj. Egyttal a kuli nyomtvolsgnak tlltsban nyjtott segtsgrt cserben az AKGV a nak (korbbi nevn Cskosri Kzti Vast) adott egy GANZ gyrts vasti kerkprt. Az j csille rgvest hasznlatba is lett vve, mivel a hidrofor akna ptshez szksg volt r fld s sder szlltsa cljbl. Pr nap leforgsa alatt tbb tonna forgalma volt akkor a vastnak. Jlius 5. s 16. kztt elszr ltogatta meg a vasutat Erky-Nagy Dniel. Az eltelt id alatt tbb fontos munkt is elvgeztnk. Kivettk a vonalbl a Meztrrl szrmaz, kert eleje fel gaz jobbos vltt, aminek kitr irnya a balos vlt rkezse miatt soha nem lett hasznlatba vve. Beptettk helyette a Szentesrl szrmaz jobbos vltt, de a kert vge fel gazva, hogy majd ksbb onnan egy jabb vonal gazhasson ki. Befejeztk a 2-es szentesi polcos kocsi festst s ezen kvl szmos aprbb munkt elvgeztnk. Novemberben a fthz trtt kpcserepeinek a ptlsa valsult meg.
2008. mrciusban Erky-Nagy Dniellel kzsen jabb munklatokat vgeztnk a vaston. A munkkat megelz fehrtavi kirndulson egy pr brharangot vsroltam a kulihoz. (A brharang a mozdony egyik alkatrsze, melynek clja, hogy a hts, gmbcsukls tengelynek a hajtmbl val kivezetsnl egyszerre biztostson mozgsteret a tengely szmra, s ne engedje a hajtmben tallhat olajat kifolyni, elszennyezdni.) Mivel a kulit nem sikerlt beindtani, leszereltk annak hengerfejt. Elvgeztk a hengerfej s a szelepek koksztalantst, j parafa tmts legyrtst a gzolajcsapba, valamint a motorolaj cserjt. A munkk utn a mozdony els prblkozsra beindult, de a ksbbiekben a henger s a dugatty, dugattygyrk kopsa miatt a kipufog csvn cspgni kezdett a kenolaj. Ennek megoldsra ksbb a teljes motorfeljts mellett dntttnk, amit desapmmal kzsen Nagy Ferenc segtsgvel vgeztnk el. prilis 22-n a honlap ltogatsa meghaladta a 10.000 ltogatst. Szintn ekkor tartott a Bksi Tglagyr s vdettsg alatt ll rszeinek a bontsa. A sznni nem akar kenolaj folys miatt jniusban sztszedtk a kuli motorjt. Kiderlt, hogy a hengernek, a dugatty gyrhornyainak s a dugattygyrknek a kopsa okozta a problmt. A nyr folyamn egy egri cgtl j hengert, dugattyt, gyrket s dugattycsapszeget vsroltunk, majd sszel a hajtkar siklcsapgyait jra perselyeztettk, a ftengelyt pedig kszrltettk. A motor sszeraksra az sszel kerlt sor Nagy Ferenc segtsgvel, aki korbban a bksi tglagyrban kulikat javtott. Mg a nyr vgn Erky-Nagy Dniellel kzsen kijavtottuk a kuli burkolatn tallhat nagyobb horpadsokat, kitiszttottuk az zemanyag tartlyt s tisztts utn szrbettet tettnk a gzolajszrbe (resen, olajsrral az aljn volt hasznlatban). Kzsen elltogattunk Dvavnyra, ahol trgyalst kezdemnyeztnk a polgrmesterrel az nkormnyzat tulajdonban lv lellt tglagyr vasti anyagai gyben. Megegyeztnk, hogy ha a tglagyr jvjnek rendezsrl dnts szletik az nkormnyzatnl, s ez a dnts a gyr felszmolsa lesz, klcsns megkeressek utn prblnak lehetsget biztostani a vast jrmveinek megvsrlsra. Dvavnyn jrtunkban tallkoztunk Bkny Attilval is, aki korbban szintn vasti anyagokat gyjttt. Egy ismerstl vsroltunk egy MIB tpus benzin motort, ami a kuliban zemel motortpus benzines vltozata. Szeptember 18-n Felek Ferencnek ksznheten hozzjutottunk egy vasaljas vgnymezhz. Az sz folyamn e-mailben val kommuniklst kveten rtestettek, hogy a dvavnyai gyr bezrsa vgleges, a vast bontsa hamarosan kezddik. A kt mozdony kzl az egyiket kocsikkal s plyaanyaggal egytt megvsrolhatjuk, a msik mozdonyt a helytrtneti mzeumban szeretnk killtani. Megkezddtt a nagy szabs dvavnyai jrmments. A kezdetekben problmt jelentett, hogy a mzeum a utoljra zemel kulit szerette volna killtani, gy neknk a slyos hajtmhibval lellt pldny jutott volna. desapmmal ezrt trgyalsba kezdtnk a mzeum igazgatnjvel, aki szivlyesen fogadott minket, szvesen hallgatta terveinket. A megbeszls sorn eldlt, hogy az zemkptelen, de a killts cljaira messzemenkig alkalmas kuli kerl a helytrtneti mzeumba. A jrmments sorn az AKGV-ra kerlt:
-
1 db. motoros vontat, vagyis a Bksi tglagyrbl szrmaz mozdonnyal megegyez tpus jrm: Motoros vontat
-
1 db. billencsille
-
2 db. a raklapos kocsi, melyeket polcos kocsibl alaktottak t a tglagyrban a gyrtsi technolgia vltozsa miatt
-
1 db. kb. 7,5 m hossz 500 mm nyomtvolsg egyenes replvgny
-
1 db. kb. 60-os kis sugar ves replvgny
-
12 db. klls csillekerk
-
1 db. gyri j MIB DIESEL motorblok
...s szmos aprsg. A sikeres jrmmentsrt szeretnk ksznetet nyilvntani Dvavnya vros nkormnyzatnak, Pap Tibor polgrmester rnak, Lengyel Lszl rnak, a mszaki iroda munkatrsnak s mindenki msnak, aki a dvavnyai jrmments sorn a segtsgnkre volt. Btran mondhatjuk, hogy a munka vgzse sorn csak rendes, segtksz emberekkel tallkoztunk. Ksznjk Nekik!
A kocsik kzl a csille alvza a Gyulai Mzeumvasthoz (Felek Ferenc) kerlt, mg a teknje a korbban Dvavnyrl rkezett, de eredetileg Bkscsabrl szrmaz U223 0075-1002 szm csille slyosan srlt teknjt ptolta.
Tovbbi fejlemnyeket a menpont alatt s a facebook oldalunkon ( https://www.facebook.com/akgv.official/ ) tallhatnak.
A korbbi, archv hreket, kpeket az oldalon talljk meg
|