AKGV
Menü
 
Felek Ferenc írásai
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyéb linkek
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Figyelmeztetés

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Letöltések
 
Látogatottság
Indulás: 2005-02-20
 
Keresőszavak

Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka,  Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
Vasúttörténet

 

Az Alföldi Kerti Gazdasági Vasút története

 

 

 

A vasút története 1998-ra vezethető vissza. Ekkor a bezárt békéscsabai I-es sz. téglagyár -már régen nem üzemelő- vasúthálózatának egy belső mozgatásra használt részén területrendezést hajtottak végre. A kisvasút bevezetett az egykori kazánház (hőközpont) csarnokába és az épület előtti udvaron szövevényes hálózata volt.

 

A meglévő vonalon négy fordítókorong volt megtalálható. Ezek közül kettő sértetlen állapotú, viszont a másik kettőnek ellopták a felső felét, tehát azok használhatatlan állapotban voltak. A terület tulajdonosa 10000 Ft-ért ajánlotta megvételre a pályaanyagot és az évek óta elhagyatott hőközpontban található kocsit. Ezt a kocsit -mint később megtudtam a gyárban dolgozók ,,Udvari kocsinak" hívták, mivel ennek a segítségével szállították a szerszámokat az üzem területén. A névnek valószínűleg volt némi irónikus felhangja is, hiszen a királyság idején az uralkodó és családja számára fenntartott vasúti kocsit hívták udvari kocsinak.

 

Még 1998 tavaszán megkezdődött a megmenthető pálya felszedése. Meglepetésünkre a kb 10 cm föld által elfedett pálya igen jó állapotban volt. A talpfás részeken a telített Az 1-es fordítókorong és az Udvari Kocsi még a téglagyárbantalpfák tökéletes állapotban voltak. A vasút bontása hévérek segítségével történt. Egy lyuk került kiásásra a vágánymező egyik végénél, majd egy hévért a talpfa alá téve került az egész vágánymező egyben kiemelésre. (Köszönet a hévérért a Békéscsabai pft. dolgozóinak.) Csak ezután bontottuk le a talpfákat a sínszálakról. A fordítókorongok kivételével az összes anyag elég érdekes módon lett elszállítva. Pénz hiányában nem tudtunk teherautót bérelni, így az egyik szomszédunk lovaskocsiját vettük igénybe. A két fordítókorongot (térképen 1,2) a MÉH teherautójával szállítattuk el a kertünkbe. Cserébe adtuk az ellopott felső rész miatt használhatatlan 3-as számú fordítókorong alsó részét. A bontás és az elszállítás ezzel befejeződött. A belső vágányhálózatot és az 1-es fordítókorongtól jobbra lévő vonalat a vasaljak betonágyazata miatt szükséges berendezések és idő hiányában nem sikerült felszedni.

 

 

Az építés:

 

Az építés első mozzanata egybeesik a szállítás utolsó perceivel. A nagy önrakodó teherautó ugyanis rögtön a végleges helyére tette le a nagyobbik, tonna nagyságrendű tömeggel rendelkező 1-es számú fordítókorongot. A korong alá két a téglagyárnál talált vasbetonalj és sóderágyazat lett elhelyezve. Ezután megkezdődött a lerakott vágányanyag mérése, valamint a még talpfákban maradt sínszegek kihúzása. A sínvégek levágásra kerültek, majd újra lettek fúratva. A vonal első formája 3 ütemben lett kiépítve.

Először a 2-es számú fordítókorongig tartó pálya, majd a vonal végéig vezető. (Itt érdekesség, hogy a vonal végére beépítésre került egy olyan sínszál, ami eredetileg az AEGV (Alföldi Első Gazdasági Vasút) vonalain szolgált, majd egy kétegyházi garázs tetőgerendája volt. A garázs lebontása után a kertünkbe került, és így ez a sínpár is be lett építve.) Ezután pedig a 2-es fordítókorongról leágazó vágány. Ez utóbbi fölé épült később a kocsiszín.

A vonal teljes hosszában 1500 mm-es aljkiosztással, sínszeges leerősítéssel lett kiépítve. Sínalátét a vonal kezdőpont felöli első talpfájától eltekintve nem került beépítésre. A vonal kb. 50 m. hosszú, a végén a vágányzáró földkúp elhelyezése elmaradt. Ezután a békéscsabai MÉH telepre két teherautón billenő csillék érkeztek a Mezőberényi Téglagyárból. A 29-es psz. csillét a teknő kivételével sikerült megszerezni és az aszfalt úton tolva a kertbe juttatni.

A nyár folyamán elkezdődött a kocsiszín alapozása, majd annak teljes felépítése.

Ezzel a vasút építésének első szakasza lezárult, azonban azóta is fejlődik.

 

A vasút története az építést követően:

Az 1998-1999-es és az 1999-2000-es telek belvízzel teltek, így a vasút is víz alá került. A kocsiszínben belül lehullott a vakolat. Más káreset nem történt.

 

2001 márciusától újabb fejlesztések kezdődtek. Előszöször két 23,5 kg/fm sínpár érkezett, melyek tömege megegyezik a korábban beépített AEGV sínekkel. Ezekkel terveztük a vasútvonal meghosszabbítását a kert hátsó kerítése felé. Azonban ez a terv nem valósult meg. Az ősz folyamán érkeztek újabb sínek a téglagyárból, ugyanis a tulajdonos feltörte az épületben található betont. Ezek a vasaljas repülővágányok közül az egyik esetében a sínből készült vasaljak leváltak az egyik sínszálról, a másik esetében pedik maga a sínszál hajlott el, így ezek felhasználását nem vettük tervbe.

 Az ideiglenes mellékvonal

2002 kora tavasszal még kettő az előbbihez hasonló kialakítású repülővágány érkezett ugyancsak a békéscsabai I. sz. (Bohn) Téglagyárból. Ezek közül a 9 kg/fm tömegű sinekből álló végén egy szinbeli vágánykereszteződés található. Az évszak végén újabb vágányanyag érkezett, megint csak a fentebb említett téglagyárból. Ezek 7 és 12 kg/fm tömegű sínszálak. Hét darab 4 m hosszú 7kg/fm tömegű valamint egy pár 12 kg/fm tömegű és még néhány rövidebb. Az 1-es számú fordítókorongtól visszafelé megépült egy rövidke alig 1,5 m-es vonalrész. A nyáron a békéscsabai MÉH telepről sikerült megszerezni 4 db kis sugarú kereket. Kb. egy hónap múlva ugyan innen érkezett egy megcsonkított alvázú kocsi (L121 0100-1002), két tengely, amelyek közül az egyik kerekeinek a sugara egészen kicsi, a másiknak viszonylag nagy GANZ kerekei vannak és még néhány heveder. A nyár végén sikerült szerezni egy csilleteknőt a Mezőberényből származó csilléhez. Az ősszel elkezdődött egy ideiglenes mellékvonal létrehozása, egészen a kert elülső kapujáig. Erre a vonalra a járda építése során használt keramit járdakövek kiszállításához volt szükség. A járda megépítése után még ezen a vonalon szállítottuk hátra a Békési Téglagyárból érkezett egy pár 500 mm nyomtávolságú váltót, mi után a vonal lebontásra került. Még ez év őszén befejeződött a fővonal hátsó kerítésig történő meghosszabbítása a 7 kg/fm tömegű sinekkel. A végén megépítésre került a vágányzáró földkúp rajta egy kivilágítható vágány vége jelzővel.

 

2003-ban új festést kapott az "Udvari kocsi" és a kocsiszín ajtaja, valamint megkezdődött egy szárnyvonal építése a 2-es fordítókorongtól balra.

 

2004-ben az 500 mm nyomtávú váltók közül a jobbost az AKGV elcserélte a CsKV-vel (Csíkoséri Közúti Vasút 500mm) 10db nagyvasútiból átalakított telített talpfára. Végül 12 db talpfa került kiszállításra sínszegekkel együtt. (Köszönet a Cskv-nek) Az ősszel befejeződött a 2-es fordítókorongból kiágazó szárnyvonal építése. A vonal vége egy vágányzáró földkúppal lett lezárva.

 

Kibontott váltó Mezőtúron2005 februárjában elindult a vasút honlapja, a www.akgv.gportal.hu. Eseményekkel teli év kezdődött a vasút életében. Márciusban Felek Ferenc értesített, hogy a város mellett két egykor a  DEFAG-nál szolgáló rönköskocsi található. Tárgyalások folytak az erdészekkel, akik simítónak használták a kocsikat, de 100.000 Ft feletti árat mondtak, ami gyakorlatilag annyit jelent: nem eladó.  Ugyancsak márciusban a korábbi havazások, és esőzések miatt újra belvizes területté vált a kert. Ezek után a víz szintje ingadozott, hol eltűnt, hol visszajött. Júliusban elkezdődött a vasút kiemelése, így az alacsonyabb vízszintek már csak a pálya egy részét érintik, sajnos azonban a kocsiszín állandó épület, nem lehet kiemelni. Augusztusban a mezőtúri Tessedik Sámuel Főiskola tangazdaságából kb. 40vfm vágányanyag került a vasúthoz, 31db vasbetonaljal, a hozzá tartozó sínszegekkel (sínszeges volt a pálya). Ezen kívül érkezett még Mezőtúrról egy jobbos, vasaljas váltó is. Szeptemberben ez a váltó beépítésre került, akkor ezzel a jobbos váltóval, és egy vágánykeresztezéssel akartam megvalósítani a kertet átszelő, a kert elejéig tartó vonalat. Hogy az így tervezett vonalszakasznak helyet csináljak, elbontottam a fűtőházzal szemben lévő tárolóvágány egy részét. Novemberben ezen kívül Szentesi kocsik az AKGV-nlefestettem a mezőberényből származó csillét (U223 0075-1001)  valamint a fűtőház fa részeit. Azonban alig, hogy beépítettem a jobbos váltót decemberben, elkezdődött a Szentesi Téglagyár vasútjának felszámolása. A téglagyárból sikerült megvásárolni egy balos váltót, 2 db téglagyári polcos kocsit (X323 0308-1001, X323 0308-1002) és két pár vasúti kerékpárat. A megmenekült balos váltóval lehetőség nyílt a kert eleje felé vezető vonal bonyolult ívektől és vágánykeresztezéstől mentes megépítésére.

 

 

Vonal építése a kert eleje felé2006 júliusára az AKGV honlapja elérte a 4000-es összlátogatottságot. Október 7-én elkezdődött a kert eleje felé vezető vonal építése a kis fordító (2-es számú) előtti vágánymező bontásával és helyére egy mezőtúri vágánymező és a balos váltó beépítésével. A vonal építése az ősz folyamán gyors ütemben folytatódott. Elkészült a váltó utáni ív a váltó helyéről kitermelt vissznyeremény sínekből, félbe vágott nagyvasúti talpfákra rögzítve. A lejtős, talpfás szakasz végén Mezőtúrról származó síneket építettünk be. Mivel az ezek után következő szakasz járda mellett halad, a járda szegélyétől nem fértek volna el a talpfák vagy vasbetonaljak, ezért a 2005-ben pályából kibontott vasaljas mező beépítése mellett döntöttünk. A vonal további szakaszától már messzebb van a járdaszegély, ezért innentől fa tiplikkel újratiplizett vasbetonaljakat használtunk. Az első vasbetonaljas mező beépítése után a tél beállta miatt nem folytattuk a vasútvonal kiépítését, ezért az csak a 2009. évre fejeződött be. Ennek oka, hogy 2007-ben már a vasút másik fontos szakágára, a gépészetre koncentráltunk.

 

 

2007. január 16-án a békési téglagyárból megérkezett az AKGV első mozdonya, ami lehetőséget nyitott a vasútnak a motorizációra. Ez egy az Építőanyagipari Gépjavító Vállalat által gyártott Motoros Vontató típusú egy hengeres MIB-DIESEL motorral felszerelt dízelmozdony. Az év elején az 500-ról 600 mm-es nyomtávolságra való átállítása jelentett problémát. Bár a típus nyomtávolsága eredetileg házilag állíthatónak készült, a gyakorlatban ezt több Az AKGV első mozdonyának érkezésetényező (beszorult, beletörött reteszek, hátsó tengely és kerekek kúpossá való átalakítása) nehezítette. A problémát végül Felek Ferenc és Nagy Ferenc segítségével sikerült megoldani. Ezek után megtörtént a mozdony üzembe helyezése. A tavasz folyamán a mozdony nyomtávolságának átállításával párhuzamosan elkezdődött a Szentesről származó polcos kocsik felújítása. A kocsik szürke festést kaptak, kerekeik feketék lettek. A második ilyen kocsi (X323 0308-1002) felújítása júliusra fejeződött be. A kocsik felújítása mellett májusban Bőkény Attilától, egy dévaványai gyűjtőtől érkezett egy eredetileg a békéscsabai I. sz. Téglagyárból (volt Bohn téglagyár) származó billenő csille (U223 0075-1002) valamint 16 db 4K jelű vasbetonalj. Egyúttal a kuli nyomtávolságának átállításában nyújtott segítségért cserében az AKGV a Gyulai Múzeumvasútnak (korábbi nevén Csíkoséri Közúti Vasút) adott egy GANZ gyártású vasúti kerékpárt. Az új csille rögvest használatba is lett véve, mivel a hidrofor akna építéséhez szükség volt rá föld és sóder szállítása céljából. Pár nap leforgása alatt több tonna forgalma volt akkor a vasútnak. Július 5. és 16. között Az új csille és mögötte a társa rakottan a hidrofor akna építésénélelőször látogatta meg a vasutat Erky-Nagy Dániel. Az eltelt idő alatt több fontos munkát is elvégeztünk. Kivettük a vonalból a Mezőtúrról származó, kert eleje felé ágazó jobbos váltót, aminek kitérő iránya a balos váltó érkezése miatt soha nem lett használatba véve. Beépítettük helyette a Szentesről származó jobbos váltót, de a kert vége felé ágazva, hogy majd később onnan egy újabb vonal ágazhasson ki. Befejeztük a 2-es szentesi polcos kocsi festését és ezen kívül számos apróbb munkát elvégeztünk. Novemberben a fűtőház törött kúpcserepeinek a pótlása valósult meg.

 

2008. márciusában Erky-Nagy Dániellel közösen újabb munkálatokat végeztünk a vasúton. A munkákat megelőző fehértavi kiránduláson Bőrharangok ,,Kobakgenerációk az AKGV-n"egy pár bőrharangot vásároltam a kulihoz. (A bőrharang a mozdony egyik alkatrésze, melynek célja, hogy a hátsó, gömbcsuklós tengelynek a hajtóműből való kivezetésénél egyszerre biztosítson mozgásteret a tengely számára, és ne engedje a hajtóműben található olajat kifolyni, elszennyeződni.) Mivel a kulit nem sikerült beindítani, leszereltük annak hengerfejét. Elvégeztük a hengerfej és a szelepek koksztalanítását, új parafa tömítés legyártását a gázolajcsapba, valamint a motorolaj cseréjét. A munkák után a mozdony első próbálkozásra beindult, de a későbbiekben a henger és a dugattyú, dugattyúgyűrűk kopása miatt a kipufogó csövön csöpögni kezdett a kenőolaj. Ennek megoldására később a teljes motorfelújítás mellett döntöttünk, amit édesapámmal közösen Nagy Ferenc segítségével végeztünk el. Április 22-én a honlap látogatása meghaladta a 10.000 látogatást. Szintén ekkor tartott a Békési Téglagyár és védettség alatt álló részeinek a bontása. A szűnni nem akaró kenőolaj folyás miatt júniusban szétszedtük a kuli motorját. Kiderült, hogy a hengernek, a dugattyú gyűrűhornyainak és a dugattyúgyűrűknek a kopása okozta a problémát. A nyár folyamán egy egri cégtől új hengert, dugattyút, gyűrűket és dugattyúcsapszeget vásároltunk, majd ősszel a MIB motor a sínek közötthajtókar siklócsapágyait újra perselyeztettük, a főtengelyt pedig köszörültettük. A motor összerakására az ősszel került sor Nagy Ferenc segítségével, aki korábban a békési téglagyárban kulikat javított. Még a nyár végén Erky-Nagy Dániellel közösen kijavítottuk a kuli burkolatán található nagyobb horpadásokat, kitisztítottuk az üzemanyag tartályt és tisztítás után szűrőbetétet tettünk a gázolajszűrőbe (üresen, olajsárral az alján volt használatban). Közösen ellátogattunk Dévaványára, ahol tárgyalást kezdeményeztünk a polgármesterrel az önkormányzat tulajdonában lévő leállt téglagyár vasúti anyagai ügyében. Megegyeztünk, hogy ha a téglagyár jövőjének rendezéséről döntés születik az önkormányzatnál, és ez a döntés a gyár felszámolása lesz, kölcsönös megkeresések után próbálnak lehetőséget biztosítani a vasút járműveinek megvásárlására. Dévaványán jártunkban találkoztunk Bőkény Attilával is, aki korábban szintén vasúti anyagokat gyűjtött. Egy ismerősétől vásároltunk egy MIB típusú benzin motort, ami a kuliban üzemelő motortípus benzines változata. A dévaványai kuli teherautóra rakvaSzeptember 18-án Felek Ferencnek köszönhetően hozzájutottunk egy vasaljas vágánymezőhöz. Az ősz folyamán e-mailben való kommunikálást követően értesítettek, hogy a dévaványai gyár bezárása végleges, a vasút bontása hamarosan kezdődik. A két mozdony közül az egyiket kocsikkal és pályaanyaggal együtt megvásárolhatjuk, a másik mozdonyt a helytörténeti múzeumban szeretnék kiállítani. Megkezdődött a nagy szabású dévaványai járműmentés. A kezdetekben problémát jelentett, hogy a múzeum a utoljára üzemelő kulit szerette volna kiállítani, így nekünk a súlyos hajtóműhibával leállt példány jutott volna. Édesapámmal ezért tárgyalásba kezdtünk a múzeum igazgatónőjével, aki szivélyesen fogadott minket, szívesen hallgatta terveinket. A megbeszélés során eldőlt, hogy az üzemképtelen, de a kiállítás céljaira messzemenőkig alkalmas kuli kerül a helytörténeti múzeumba. A járműmentés során az AKGV-ra került:

  • A Dévaványáról érkezett járművek az AKGV-n1 db. motoros vontató, vagyis a Békési téglagyárból származó mozdonnyal megegyező típusú jármű: Motoros vontató
  • 1 db. billenőcsille
  • 2 db. a raklapos kocsi, melyeket polcos kocsiból alakítottak át a téglagyárban a gyártási technológia változása miatt
  • 1 db. kb. 7,5 m hosszú 500 mm nyomtávolságú egyenes repülővágány
  • 1 db. kb. 60°-os kis sugarú íves repülővágány
  • 12 db. küllős csillekerék
  • 1 db. gyári új MIB DIESEL motorblok

...és számos apróság. A sikeres járműmentésért szeretnék köszönetet nyilvánítani Dévaványa város önkormányzatának, Pap Tibor polgármester úrnak, Lengyel László úrnak, a műszaki iroda munkatársának és mindenki másnak, aki a dévaványai járműmentés során a segítségünkre volt. Bátran mondhatjuk, hogy a munka végzése során csak rendes, segítőkész emberekkel találkoztunk. Köszönjük Nekik!

A kocsik közül a csille alváza a Gyulai Múzeumvasúthoz (Felek Ferenc) került, míg a teknője a korábban Dévaványáról érkezett, de eredetileg Békéscsabáról származó U223 0075-1002 számú csille súlyosan sérült teknőjét pótolta.

 

 

További fejleményeket a Hírek menüpont alatt és a facebook oldalunkon ( https://www.facebook.com/akgv.official/ ) találhatnak.

A korábbi, archív híreket, képeket az  AKGV-archív oldalon találják meg

 

 
Facebook
 
 
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?