AKGV
Men
 
Felek Ferenc rsai
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyb linkek
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Figyelmeztets

A honlapon tallhat kpek kzkincsnek minslnek. Ez a vilg minden rszn rvnyes.

 
Letltsek
 
Ltogatottsg
Induls: 2005-02-20
 
Keresszavak

Kisvast, kerti vast, iparvast, csille, billen csille, 600 mm, kg/fm, tglagyri vast, tglagyr, tgla, erd, EV, AEGV, vast, vonat, kocsi, vagon, polcos, sn, talpfa, snszeg, sncsavar, tirefon-csavar, heveder, vlt, cscssn, keresztezs, kocsiszn, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dzel, diesel, ktrny, KEMV, GyMV, nyomtv, nyomtvolsg, fordtkorong, keskenynyomkz, keskenynyomkz vast, tglagyri mzeum, kpek, kp, fnykp, cegaj, bodonka,  Dlalfldi Tgla- s Cserpipari Vllalat, PGP, .M. ptgpjavt s Gpgyrt Vllalat, GV, .M. ptanyagipari Gpjavt Vllalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, zkokolejky, eleznic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
Oroshza-Szarvas vastvonal csatlakoz kisvasutak

Csatlakoz kisvasutak az Oroshza-Szarvas vastvonalon

 

1, - Mria kitr-Pollakovics birtok

 

Ezt az apr kisvasutat dr. Pollakovics dnn sz. Svb Mria Terzia ptette 1924-ben. A Magyar Kirlyi Kereskedelemgyi Minisztrium (tovbbiakban KM) az ptsi engedlyt 55573/1924.V. iratszmmal adta ki. A 60 cm nyomtvolsg kisvast hossza 775 vfm volt, de ehhez 1 200 vfm repvgny tartozott. A forgalom 1944.X.6.-n az orosz megszlls miatt megsznt. A gazdtlann vlt kisvastbl 1945.X.1.-n mr csak 200 vfm plya maradt, hozz 10 db lrval. Az 1949 vi orszgos rovancsig ennek is nyoma veszett…

 

2, - Szkcs major-Almdi major

 

A kisvast pttetje a Hatvani Cukorgyr Rt. volt. Az j vastvonal kzigazgatsi bejrst 1928.II.24.-n tartottk meg. Ezt kveten a KM 1928.IV.28.-n 72675 iratszmon kiadta az ptsi engedlyt. A vonalat azonban az rdekelt helyi fldbirtokosok ptettk meg, nv szerint dr. Szkcs Jnos, dr. Szkcs Istvn, Szkcs Bla s Domonkos Jzsef, valamint vitz dr. Bnhegyi Gza.

A 60 cm nyomtvolsgkisvast plyjba 7 kg/fm sly aclsnek kerltek, a talpfk mrete 10x12x100 cm lett. A legkisebb vsugr 20 mter, a legnagyobb emelkeds/ess 15 ezrelk. A plya alptmnynek szlessge 2.2 m, a rzs 2.5 m tltsmagassgig 1:1.25, afelett 1:1.5 lbas. A vgnymezkben egyenesben s 100 mter feletti vekben csak az tkzsi talpfkon kell alttlemez, 100-30 mteres vekben 3 talpfn s 30 mter alatti vekben minden talpfn. A sznsalak gyazat a talpfk fels lnl 130 cm szles, vastagsga 20 cm. A kisvast lerre lett engedlyezve, egy l 4 db kocsit tovbbthatott, a vontatlncnak minimum 2 mter hossznak kellett lennie.

A ksz kisvast mtanrendri bejrst 1928.VII.21.-n tartottk meg. A plyra 12 km/h menetsebessget engedlyeztek, vltkon 6 km/h korltozssal.

1937.XI.15.-n a plyasebessget 8 km/h cskkentettk.

A hbor utn, 1945.X.1.-n a kisvast tulajdonosa Terbetz Jzsef volt, az akkor 6 km hossz plyhoz mindssze 2 db lr tartozott. 1949-re a kisvast szinte teljesen elpusztult, a mg fellelhet anyagokat a Mezhegyesi GVNV. Kzponti telephelyre szlltottk.

 

3, - Nagyszns-Svbmajor

 

A 60 cm nyomtvolsg kisvasutat Svb Lrinc s Svb Sndor ptette. A Schubert Adolf mrnk ltal tervezett j vastvonal kzigazgatsi bejrst 1924.I.29.-n tartottk meg. Az ptsi engedlyt a KM 52989/1924 iratszmmal adta ki. A plya felptmnye 7 kg/fm sly aclsnekkel plt, a talpfk mrete 10x12x100 cm lett. A vonal 1/2 szelvnykzben 40 m hasznlhat hosszal br, mg a 15/16  szelvnykzben 60 m hasznlhat hosszal br forgalmi kitr plt. A Nagysznsi MV llomson hamarosan bvteni kellett az trak vgnyt. A KM ltal 97064/926 iratszmal engedlyezett j ltestmnyek egyestett kzigazgatsi s mtanrendri bejrst 1927.IV.5.-n tartottk meg. A vonalat tulajdonosvlts miatt 1941-ben a 34772/941.F.I. iratszm engedly alapjn felbontottk.

 

4, - Nagyszns-Lajos kismajor

 

Ennek a lzem kisvastnak pttetje grf Berthold Liptn sz. grf Krolyi Ferdinanda (1868-?) volt. A leend kisvast kzigazgatsi bejrst 1900.IV.17.-n tartottk meg. Az ptssel a Roessemann s Khnemann cg lett megbzva. A plya hossza 3 420 vfm. lett. A tlts als le 1.6, fels le 1 m szles lett, a rzs 1:1.5 lbas. A felptmnybe 6 mter hossz, 7 kg/fm sly aclsnek kerltek 12x15x100 cm mret akc talpfkra szegelve. Az aljkioszts 25/65/65/72/72/72/65/65/25 cm lett. A sznsalak gyazat vastagsga 20 cm lett. A vonalon a legnagyobb emelkeds/ess 7.01 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 15 m. A vltk 5 mter hosszak 8 db talpfval altmasztva, a tsnek 2.8, a cscssnek 1 m hosszak. A keresztezsek nttt kivitelek, a vltk lltkszlkekkel vannak elltva. Az j vonalon kett db ttjr lteslt, melyek vezetsnnel s tlgyfa pallval lettek elltva. Hrom forgalmi kitr lteslt egyenknt 40-40 m hasznlhat hosszal. Egy az 1/2, egy az 5/6 s vgl egy a 25/26 szelvnykzben. A 31+84 szelvnypontbl istll csonkavgny gazott ki, a vonal vgpontjbl pedig jabb kett. A forgalom felvtelhez 50 db lr lett beszerezve.

A ksz kisvast mtanrendri bejrst 1900.IX.18.-n tartottk meg 9:00 rai kezdettel Nagyszns MV llomsrl kiindullag. Ezutn megadtk az zemengedlyt a forgalom felvtelhez. A lovak t kocsit vontathattak, abbl az elsnek fkesnek kellett lennie. Az zemet jjel is fenn lehetett tartani, de szrklettl az els s hts kocsikra lmpst kellett helyezni. A plyra 12 km/h menetsebessget engedlyeztek, de kanyarulatban, ttjrn s vltkon csak lpsben lehetett haladni. me a kezelsi tmutats a vontat szemlyzet rszre:

„1,- Elinduls s meglls egy rvid krtszval jelzend!   

  2,- ttjrk s kanyarulatok eltt egy hossz krtjelzs adand!

  3,- Nylt plyn, ha a vonat eltt gyalogos halad, tbbszri rvid krtjelzs adand!

  4,- res vonat kitr eltt egy rvid s egy hossz krtjelzssel kell jelezze rkeztt, mire a szembe jv vonatrl hasonl vlaszt kell kapjon. Ekkor kitrbe jr s ezen cselekedett jbl egy rvid s egy hossz krtjellel jelzi, tudomsra hozva ezt a szembejvnek. Ekkor a szembejv kt hossz krtjelzs adsa utn folytathatja tjt a nylt plyn a kitrben egyenesben thaladva.

  5,- Megllst mindig tbb rvid s hossz krtjel kell, hogy jelezze!

  6,- Lasstst egy vontatott hossz s egy rvid krtsz kell, hogy jelezze!”

A kisvast zemengedlye 25 vre szlt s csak teherforgalmat engedlyezett.

Az zemengedly meghosszabbtshoz szksges kzigazgatsi bejrst 1931.VIII.28.-n tartottk meg, az j mtanrendri bejrst pedig 1934.XII.17.-n. Az j zemengedllyel egytt mdosult a hajt szemlyzet jelzsi utastsa, valamint lecskkentettk a plyasebessget 8 km/h-ra:

„ - Figyelj!                           = ngy rvid spjel

   - Megllj!                          = egy hossz spjel

   - Lassan!                           = hossz/rvid/hossz/rvid spjel

   - Fket hzd meg!            = rvid/rvid/hossz ktszer hallatva

   - Fket ereszd meg!          = hossz/rvid/rvid ktszer hallatva”

A kisvast lland plyjt 1 500 vfm repvgny egssztette ki. A II. Vilghbor eltt a birtok s a kisvast a Leipziger Vilmos Rt. brlemnye lett. A hbor utn a forgalom lellt. Az 1945.X.1.-ei felmrs az akkor mr 4.5 km hossz plyn mindssze 2 db lrt tallt! A plyt snanyaga s tzelsre alkalmas talpfi miatt a lakossg 1947-1948-ban teljesen felbontotta…

 

5, - Plmatr-Cifra major-Szkes major

 

A kisvasutat Wolfinger Alajos ptette a Sznsi Kirlysgi Brgazdasg szmra. Az ptsi terveket 1913.XII.-ban mutatta be a KM szmra az pt s anyagot szllt Magyar-Belga Fmipargyr Rt. volt. 1914.V.20.-n a KM kiadja a 28392/1914 iratszm ptsi engedlyt, mely XII.31.-ig rvnyes.

Az j vonal kezdpontja Szkcsmajorban van. A 60 cm nyomtvolsg kisvast plyjba 7 kg/fm sly aclsnek kerltek. Az akctalpfk 80 cm aljkzzel kvettk egymst, mretk 12x14x100 cm volt. A homok gyazat a talpfa fels lnl 130 cm szles volt, vastagsga 20 cm lett. A plya legnagyobb emelkedse/esse 10 ezrelk volt, a legkisebb vsugr 15 mter. A plyba 7 200 mm hossz gykcsapos vltk kerltek, a kitr v sugara 25 m, a hajlsszg 10 fok. Jrmknt vasvzas-kzptkzs, ves alvz faszekrnyes lrk lettek beszerezve 2 m3 rtartalommal.

Az I. Vilghbor a gabonaipart nagyon sikeres vllalkozss tette. Kisvasutunk trakvgnya messze esett a MV lloms gabonasznjtl. Ezrt 1918-ban az 53/54 szelvnykzben vgnykorrekcira kerlt sor. Ennek kzigazgatsi bejrst 1918.I.30.-n tartottk meg.  A vgnythelyezs ptsi engedlyt a KM 1918.IV.2.-n adta ki 14100/1918 iratszmmal. Sajnos a mtanrendri bejrsok idejt nem ismerjk.

1921.XI.5.-n jabb kzigazgatsi bejrs, majd 1922.IX.20.-n mtanrendri bejrs. A kisvast fvonalnak hossza 1924-ben 5 180 vfm volt.

A II. Vilghbor utni idszakbl semminem adat nem kerlt mg el.

 

6, - Kiscsk-Gsprtelek-Orbnmajor

 

Errl a kisvastrl sajnos nagyon kevs adat kerlt el. Valamikor a kt Vilghbor kztt plt, pttetje Geist Gspr (1901-1962) birtokos. 1945.X.1.-n a jrmllomny 15 db lrbl llt. 1949-ben tveszi t is a Mezhegyesi GVNV. Ekkor rszletes rovancs kszl (I.21.) : - 5 500 vfm 7 kg/fm fvgny

       - 400 vfm 7 kg/fm mellkvgny

       - 12 db 7 kg/fm vlt

       - 6 db j s 8 db rossz lr

A kisvasutat az tvenes vek derekig hasznltk a cukorrpa kampnyok ideje alatt. Az utols, 722/5/1955 iratszm zemengedly lejrtakor az 5.3 km vonal mr zemen kvl llt.

 

7, - Kondoros-Bolzamajor

 

A kisvast pttetje valsznleg a Hatvani Cukorgyr Rt. volt, legalbbis a ’40-es vek elejn k vannak tulajdonosknt feltntetve. Sajnos a kisvastrl, magrl csak annyit tudunk, hogy 60 cm nyomtvolsggal plt, valsznleg csatlakozott a msik kondorosi kisvasthoz. Kzigazgatsi bejrst 1928.IV.3.-n tartottk meg 9:00 rai kezdettel, mtanrendri bejrst 1928.VII.10.-n tartottk meg, szintn 9:00 rai kezdettel. A kisvast els zemvezetje Pian Gyrgy uradalmi gazda volt.

A kisvasutat a Mezhegyesi GVNV 1949-ben felbontotta.

 

8, - Kondoros-Istvnmajor

 

Cski Geiszt Gyula, kondorosi lakos gondolt egy okosat s 1899-ben szerzdst kttt a Mezhegyesi Czukorgyr Rt.-vel cukorrpa termesztsre s eladsra. Kondorosra ezidtjt mr nagyvaston el lehetett jutni, a Bks-Csandi HV a Szarvas-Oroshza-Mezhegyes, 77 km hosszsg s ebbl kigaz Kisszns-Kondoros, 6 km hosszsg vonalakon. Ezeket 1893.XI.23.-n adtk t a kzforgalom szmra.

Mivel a Geist birtok tvol volt az llomstl s csak fldt kttte a kettt ssze, a szerzdsnek eleget tudjon tenni, olcs s idjrstl fggetlen kzlekedsi eszkzre, kisvastra volt szksge. A KM-tl 1899.I.15.-n krt engedlyt 60 cm nyomtvolsg lzem kisvast ptsre.

A leend kisvast terveit Plmay Kroly mrnk ksztette el, a szksges anyagokat s eszkzket az Orenstein & Koppel cg gyrtotta s szlltotta. 1899.III.22.-n megtartottk a kzigazgatsi bejrst majd kezdett vette az ptkezs. A 7.5 km hosszsg vonalon a legnagyobb emelkeds/ess 3 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 30 mter. A vonal kezdpontja Istvn major lett, innen kezddik a szelvnyezs is. A felptmnybe 7 kg/fm sly, 7 m hossz aclsneket fektettek. A plyba tlgy talpfkat kerltek 20 cm vastag homok gyazatban. A vonal 39/40 s 73/74 szelvnykzeiben egy-egy 60 cm belmret teresz kerlt. A kzt tz helyen keresztezte a vasutat, gy 4 db 3 s 6 m szles, valamint 2 db 10 m szles ttjr plt, melyeket 7 cm vastag tlgyfa pallkkal burkoltak. A vltk baknyelvvltk voltak, az elhajls 1:6 arny volt. Jrmnek favzas fkes s fkezetlen kocsik lettek beszerezve.

Az jdonslt kisvast mtanrendri bejrst 1899.X.4.-n tartottk meg. A plyasebessget 10 km/h llaptottk meg, egy l 5 kocsit vontathatott. A csak nappali zemre engedlyezett kisvast csak a Geiszt birtok rit s alkalmazottjait szllthatta. A lrskocsisoknak, ha ttjrhoz, vagy kanyarulathoz rtek, figyelmeztet krtjelzseket kellett adniuk. A vonal els zemkezelje Fzk Bla uradalmi kasznr lett.

A ’40-es vekben a kisvast tulajdonosaknt ifj. Wekerle Sndornt emltik.

1945.X.1.-n a kisvasthoz 10 db lr tartozott. A tovbbi sorsrl csak annyit tudni, hogy 1954-ben mg ltezett 7 km hosszal.  

 

9, - Csabacsd-Kisrta-Nagyrta

 

Az els vonalat br Knigswarter Hermann ptette ismeretlen idpontban. 1914/1915 vi felmrs szerint a 76 cm nyomtvolsg kzi zem kisvast 800 vfm hossz s hozz 8 db kocsi tartozik.

A msodik kisvasutat Swarz Gyula fldbirtokos ptette. A KM az ptsi engedlyt 87209/1924 iratszmmal adta ki. Az ptend kisvast kzigazgatsi bejrst 1924.IX.10.-n tartottk meg, majd 1924.X.5.-n a mtanrendri bejrst, 9:00 rai kezdettel. Maga a vonal valsznleg mg a nyron megplt s az eltelt rvid id alatt csak a hibkat kellett kijavtani.

Az j vonal nyomtvolsga 60 cm lett, felptmnybe 7 kg/fm sly aclsnek kerltek. A legnagyobb emelkeds/ess 10 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 15 mter volt. A kzutakkal val tallkozsoknl 1 db 8 m, 1 db 6 m, 1 db 4 m s 7 db 3 m szles ttjr plt. A 0/1, 15/16, 18/20, 35/36, 48/49 s 52/53 forgalmi kitrk pltek.

A vonalrl legkzelebb 1945.X.1.-n hallani, ekkor mr a Csabacsdi Fldmves Szvetkezet tulajdonban van, hossza 7 390 vfm s 38 db lr tartozik hozz. Ezt a kisvasutat is tveszi a Mezhegyesi GVNV, me a rovancs (1949.I.21.):

- 4 300 vfm 7 kg/fm fvgny

- 1 000 vfm 5.5 kg/fm fvgny

- 2 000 vfm 7 kg/fm mellkvgny

- 17 db 7 kg/fm vlt

- 9 db j s 1 db rossz vlt

A kisvasutat a Bkscsabai GVNV 1952.V.-ban tadta a Csabacsdi llami Gazdasgnak. Tovbbi sorsa ismeretlen.

 

10, - Szarvasi iparvasutak

 

Ezeknek az apr kisvasutaknak a kzigazgatsi bejrst 1924.X.16.-n tartottk meg 10:00 rai kezdettel. Az egyik vonalka a Strasser & Knig cg magtrt, mg a msik Donner rpd fatelept volt hivatott sszektni a MV llomssal. A kt kisvast egyforma plyval lett megtervezve. A 60 cm nyomtvolsg kisvasutak felptmnybe 5.5 kg/fm sly aclsnek kerltek 12x12x110 s 12x14x110 cm mret kemnyfa talpfkra szegelve. Az aljtvolsg 68 cm lett, a homok s salak gyazat a talpfk fels lnl 170 cm volt. A hzi kszts vltk elgazsnak szge 9 fok volt, a 7 m hossz kitrkbl 2.5 mter volt a cscssn.

Sajnos ezzel az pts krlmnyeirl-idejrl el is fogyott az ismeretanyag. A legkzelebbi tmpont az 1945.X.1.-i rovancs, ekkor csak a gabonaszllt kisvast ltezik, hossza 60 vfm s 4 db kocsi tartozik hozz.

Tovbbi sorsa ismeretlen.

 

 Kpek: //gportal.hu/gindex.php?pg=9961284 (egyelre 2db, de ksbb tbb is lesz)

 
Facebook
 
 
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!