Csatlakoz kisvasutak az Oroshza-Szarvas vastvonalon
1, - Mria kitr-Pollakovics birtok
Ezt az apr kisvasutat dr. Pollakovics dnn sz. Svb Mria Terzia ptette 1924-ben. A Magyar Kirlyi Kereskedelemgyi Minisztrium (tovbbiakban KM) az ptsi engedlyt 55573/1924.V. iratszmmal adta ki. A 60 cm nyomtvolsg kisvast hossza 775 vfm volt, de ehhez 1 200 vfm repvgny tartozott. A forgalom 1944.X.6.-n az orosz megszlls miatt megsznt. A gazdtlann vlt kisvastbl 1945.X.1.-n mr csak 200 vfm plya maradt, hozz 10 db lrval. Az 1949 vi orszgos rovancsig ennek is nyoma veszett…
2, - Szkcs major-Almdi major
A kisvast pttetje a Hatvani Cukorgyr Rt. volt. Az j vastvonal kzigazgatsi bejrst 1928.II.24.-n tartottk meg. Ezt kveten a KM 1928.IV.28.-n 72675 iratszmon kiadta az ptsi engedlyt. A vonalat azonban az rdekelt helyi fldbirtokosok ptettk meg, nv szerint dr. Szkcs Jnos, dr. Szkcs Istvn, Szkcs Bla s Domonkos Jzsef, valamint vitz dr. Bnhegyi Gza.
A 60 cm nyomtvolsgkisvast plyjba 7 kg/fm sly aclsnek kerltek, a talpfk mrete 10x12x100 cm lett. A legkisebb vsugr 20 mter, a legnagyobb emelkeds/ess 15 ezrelk. A plya alptmnynek szlessge 2.2 m, a rzs 2.5 m tltsmagassgig 1:1.25, afelett 1:1.5 lbas. A vgnymezkben egyenesben s 100 mter feletti vekben csak az tkzsi talpfkon kell alttlemez, 100-30 mteres vekben 3 talpfn s 30 mter alatti vekben minden talpfn. A sznsalak gyazat a talpfk fels lnl 130 cm szles, vastagsga 20 cm. A kisvast lerre lett engedlyezve, egy l 4 db kocsit tovbbthatott, a vontatlncnak minimum 2 mter hossznak kellett lennie.
A ksz kisvast mtanrendri bejrst 1928.VII.21.-n tartottk meg. A plyra 12 km/h menetsebessget engedlyeztek, vltkon 6 km/h korltozssal.
1937.XI.15.-n a plyasebessget 8 km/h cskkentettk.
A hbor utn, 1945.X.1.-n a kisvast tulajdonosa Terbetz Jzsef volt, az akkor 6 km hossz plyhoz mindssze 2 db lr tartozott. 1949-re a kisvast szinte teljesen elpusztult, a mg fellelhet anyagokat a Mezhegyesi GVNV. Kzponti telephelyre szlltottk.
3, - Nagyszns-Svbmajor
A 60 cm nyomtvolsg kisvasutat Svb Lrinc s Svb Sndor ptette. A Schubert Adolf mrnk ltal tervezett j vastvonal kzigazgatsi bejrst 1924.I.29.-n tartottk meg. Az ptsi engedlyt a KM 52989/1924 iratszmmal adta ki. A plya felptmnye 7 kg/fm sly aclsnekkel plt, a talpfk mrete 10x12x100 cm lett. A vonal 1/2 szelvnykzben 40 m hasznlhat hosszal br, mg a 15/16 szelvnykzben 60 m hasznlhat hosszal br forgalmi kitr plt. A Nagysznsi MV llomson hamarosan bvteni kellett az trak vgnyt. A KM ltal 97064/926 iratszmal engedlyezett j ltestmnyek egyestett kzigazgatsi s mtanrendri bejrst 1927.IV.5.-n tartottk meg. A vonalat tulajdonosvlts miatt 1941-ben a 34772/941.F.I. iratszm engedly alapjn felbontottk.
4, - Nagyszns-Lajos kismajor
Ennek a lzem kisvastnak pttetje grf Berthold Liptn sz. grf Krolyi Ferdinanda (1868-?) volt. A leend kisvast kzigazgatsi bejrst 1900.IV.17.-n tartottk meg. Az ptssel a Roessemann s Khnemann cg lett megbzva. A plya hossza 3 420 vfm. lett. A tlts als le 1.6, fels le 1 m szles lett, a rzs 1:1.5 lbas. A felptmnybe 6 mter hossz, 7 kg/fm sly aclsnek kerltek 12x15x100 cm mret akc talpfkra szegelve. Az aljkioszts 25/65/65/72/72/72/65/65/25 cm lett. A sznsalak gyazat vastagsga 20 cm lett. A vonalon a legnagyobb emelkeds/ess 7.01 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 15 m. A vltk 5 mter hosszak 8 db talpfval altmasztva, a tsnek 2.8, a cscssnek 1 m hosszak. A keresztezsek nttt kivitelek, a vltk lltkszlkekkel vannak elltva. Az j vonalon kett db ttjr lteslt, melyek vezetsnnel s tlgyfa pallval lettek elltva. Hrom forgalmi kitr lteslt egyenknt 40-40 m hasznlhat hosszal. Egy az 1/2, egy az 5/6 s vgl egy a 25/26 szelvnykzben. A 31+84 szelvnypontbl istll csonkavgny gazott ki, a vonal vgpontjbl pedig jabb kett. A forgalom felvtelhez 50 db lr lett beszerezve.
A ksz kisvast mtanrendri bejrst 1900.IX.18.-n tartottk meg 9:00 rai kezdettel Nagyszns MV llomsrl kiindullag. Ezutn megadtk az zemengedlyt a forgalom felvtelhez. A lovak t kocsit vontathattak, abbl az elsnek fkesnek kellett lennie. Az zemet jjel is fenn lehetett tartani, de szrklettl az els s hts kocsikra lmpst kellett helyezni. A plyra 12 km/h menetsebessget engedlyeztek, de kanyarulatban, ttjrn s vltkon csak lpsben lehetett haladni. me a kezelsi tmutats a vontat szemlyzet rszre:
„1,- Elinduls s meglls egy rvid krtszval jelzend!
2,- ttjrk s kanyarulatok eltt egy hossz krtjelzs adand!
3,- Nylt plyn, ha a vonat eltt gyalogos halad, tbbszri rvid krtjelzs adand!
4,- res vonat kitr eltt egy rvid s egy hossz krtjelzssel kell jelezze rkeztt, mire a szembe jv vonatrl hasonl vlaszt kell kapjon. Ekkor kitrbe jr s ezen cselekedett jbl egy rvid s egy hossz krtjellel jelzi, tudomsra hozva ezt a szembejvnek. Ekkor a szembejv kt hossz krtjelzs adsa utn folytathatja tjt a nylt plyn a kitrben egyenesben thaladva.
5,- Megllst mindig tbb rvid s hossz krtjel kell, hogy jelezze!
6,- Lasstst egy vontatott hossz s egy rvid krtsz kell, hogy jelezze!”
A kisvast zemengedlye 25 vre szlt s csak teherforgalmat engedlyezett.
Az zemengedly meghosszabbtshoz szksges kzigazgatsi bejrst 1931.VIII.28.-n tartottk meg, az j mtanrendri bejrst pedig 1934.XII.17.-n. Az j zemengedllyel egytt mdosult a hajt szemlyzet jelzsi utastsa, valamint lecskkentettk a plyasebessget 8 km/h-ra:
„ - Figyelj! = ngy rvid spjel
- Megllj! = egy hossz spjel
- Lassan! = hossz/rvid/hossz/rvid spjel
- Fket hzd meg! = rvid/rvid/hossz ktszer hallatva
- Fket ereszd meg! = hossz/rvid/rvid ktszer hallatva”
A kisvast lland plyjt 1 500 vfm repvgny egssztette ki. A II. Vilghbor eltt a birtok s a kisvast a Leipziger Vilmos Rt. brlemnye lett. A hbor utn a forgalom lellt. Az 1945.X.1.-ei felmrs az akkor mr 4.5 km hossz plyn mindssze 2 db lrt tallt! A plyt snanyaga s tzelsre alkalmas talpfi miatt a lakossg 1947-1948-ban teljesen felbontotta…
5, - Plmatr-Cifra major-Szkes major
A kisvasutat Wolfinger Alajos ptette a Sznsi Kirlysgi Brgazdasg szmra. Az ptsi terveket 1913.XII.-ban mutatta be a KM szmra az pt s anyagot szllt Magyar-Belga Fmipargyr Rt. volt. 1914.V.20.-n a KM kiadja a 28392/1914 iratszm ptsi engedlyt, mely XII.31.-ig rvnyes.
Az j vonal kezdpontja Szkcsmajorban van. A 60 cm nyomtvolsg kisvast plyjba 7 kg/fm sly aclsnek kerltek. Az akctalpfk 80 cm aljkzzel kvettk egymst, mretk 12x14x100 cm volt. A homok gyazat a talpfa fels lnl 130 cm szles volt, vastagsga 20 cm lett. A plya legnagyobb emelkedse/esse 10 ezrelk volt, a legkisebb vsugr 15 mter. A plyba 7 200 mm hossz gykcsapos vltk kerltek, a kitr v sugara 25 m, a hajlsszg 10 fok. Jrmknt vasvzas-kzptkzs, ves alvz faszekrnyes lrk lettek beszerezve 2 m3 rtartalommal.
Az I. Vilghbor a gabonaipart nagyon sikeres vllalkozss tette. Kisvasutunk trakvgnya messze esett a MV lloms gabonasznjtl. Ezrt 1918-ban az 53/54 szelvnykzben vgnykorrekcira kerlt sor. Ennek kzigazgatsi bejrst 1918.I.30.-n tartottk meg. A vgnythelyezs ptsi engedlyt a KM 1918.IV.2.-n adta ki 14100/1918 iratszmmal. Sajnos a mtanrendri bejrsok idejt nem ismerjk.
1921.XI.5.-n jabb kzigazgatsi bejrs, majd 1922.IX.20.-n mtanrendri bejrs. A kisvast fvonalnak hossza 1924-ben 5 180 vfm volt.
A II. Vilghbor utni idszakbl semminem adat nem kerlt mg el.
6, - Kiscsk-Gsprtelek-Orbnmajor
Errl a kisvastrl sajnos nagyon kevs adat kerlt el. Valamikor a kt Vilghbor kztt plt, pttetje Geist Gspr (1901-1962) birtokos. 1945.X.1.-n a jrmllomny 15 db lrbl llt. 1949-ben tveszi t is a Mezhegyesi GVNV. Ekkor rszletes rovancs kszl (I.21.) : - 5 500 vfm 7 kg/fm fvgny
- 400 vfm 7 kg/fm mellkvgny
- 12 db 7 kg/fm vlt
- 6 db j s 8 db rossz lr
A kisvasutat az tvenes vek derekig hasznltk a cukorrpa kampnyok ideje alatt. Az utols, 722/5/1955 iratszm zemengedly lejrtakor az 5.3 km vonal mr zemen kvl llt.
7, - Kondoros-Bolzamajor
A kisvast pttetje valsznleg a Hatvani Cukorgyr Rt. volt, legalbbis a ’40-es vek elejn k vannak tulajdonosknt feltntetve. Sajnos a kisvastrl, magrl csak annyit tudunk, hogy 60 cm nyomtvolsggal plt, valsznleg csatlakozott a msik kondorosi kisvasthoz. Kzigazgatsi bejrst 1928.IV.3.-n tartottk meg 9:00 rai kezdettel, mtanrendri bejrst 1928.VII.10.-n tartottk meg, szintn 9:00 rai kezdettel. A kisvast els zemvezetje Pian Gyrgy uradalmi gazda volt.
A kisvasutat a Mezhegyesi GVNV 1949-ben felbontotta.
8, - Kondoros-Istvnmajor
Cski Geiszt Gyula, kondorosi lakos gondolt egy okosat s 1899-ben szerzdst kttt a Mezhegyesi Czukorgyr Rt.-vel cukorrpa termesztsre s eladsra. Kondorosra ezidtjt mr nagyvaston el lehetett jutni, a Bks-Csandi HV a Szarvas-Oroshza-Mezhegyes, 77 km hosszsg s ebbl kigaz Kisszns-Kondoros, 6 km hosszsg vonalakon. Ezeket 1893.XI.23.-n adtk t a kzforgalom szmra.
Mivel a Geist birtok tvol volt az llomstl s csak fldt kttte a kettt ssze, a szerzdsnek eleget tudjon tenni, olcs s idjrstl fggetlen kzlekedsi eszkzre, kisvastra volt szksge. A KM-tl 1899.I.15.-n krt engedlyt 60 cm nyomtvolsg lzem kisvast ptsre.
A leend kisvast terveit Plmay Kroly mrnk ksztette el, a szksges anyagokat s eszkzket az Orenstein & Koppel cg gyrtotta s szlltotta. 1899.III.22.-n megtartottk a kzigazgatsi bejrst majd kezdett vette az ptkezs. A 7.5 km hosszsg vonalon a legnagyobb emelkeds/ess 3 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 30 mter. A vonal kezdpontja Istvn major lett, innen kezddik a szelvnyezs is. A felptmnybe 7 kg/fm sly, 7 m hossz aclsneket fektettek. A plyba tlgy talpfkat kerltek 20 cm vastag homok gyazatban. A vonal 39/40 s 73/74 szelvnykzeiben egy-egy 60 cm belmret teresz kerlt. A kzt tz helyen keresztezte a vasutat, gy 4 db 3 s 6 m szles, valamint 2 db 10 m szles ttjr plt, melyeket 7 cm vastag tlgyfa pallkkal burkoltak. A vltk baknyelvvltk voltak, az elhajls 1:6 arny volt. Jrmnek favzas fkes s fkezetlen kocsik lettek beszerezve.
Az jdonslt kisvast mtanrendri bejrst 1899.X.4.-n tartottk meg. A plyasebessget 10 km/h llaptottk meg, egy l 5 kocsit vontathatott. A csak nappali zemre engedlyezett kisvast csak a Geiszt birtok rit s alkalmazottjait szllthatta. A lrskocsisoknak, ha ttjrhoz, vagy kanyarulathoz rtek, figyelmeztet krtjelzseket kellett adniuk. A vonal els zemkezelje Fzk Bla uradalmi kasznr lett.
A ’40-es vekben a kisvast tulajdonosaknt ifj. Wekerle Sndornt emltik.
1945.X.1.-n a kisvasthoz 10 db lr tartozott. A tovbbi sorsrl csak annyit tudni, hogy 1954-ben mg ltezett 7 km hosszal.
9, - Csabacsd-Kisrta-Nagyrta
Az els vonalat br Knigswarter Hermann ptette ismeretlen idpontban. 1914/1915 vi felmrs szerint a 76 cm nyomtvolsg kzi zem kisvast 800 vfm hossz s hozz 8 db kocsi tartozik.
A msodik kisvasutat Swarz Gyula fldbirtokos ptette. A KM az ptsi engedlyt 87209/1924 iratszmmal adta ki. Az ptend kisvast kzigazgatsi bejrst 1924.IX.10.-n tartottk meg, majd 1924.X.5.-n a mtanrendri bejrst, 9:00 rai kezdettel. Maga a vonal valsznleg mg a nyron megplt s az eltelt rvid id alatt csak a hibkat kellett kijavtani.
Az j vonal nyomtvolsga 60 cm lett, felptmnybe 7 kg/fm sly aclsnek kerltek. A legnagyobb emelkeds/ess 10 ezrelk lett, a legkisebb vsugr 15 mter volt. A kzutakkal val tallkozsoknl 1 db 8 m, 1 db 6 m, 1 db 4 m s 7 db 3 m szles ttjr plt. A 0/1, 15/16, 18/20, 35/36, 48/49 s 52/53 forgalmi kitrk pltek.
A vonalrl legkzelebb 1945.X.1.-n hallani, ekkor mr a Csabacsdi Fldmves Szvetkezet tulajdonban van, hossza 7 390 vfm s 38 db lr tartozik hozz. Ezt a kisvasutat is tveszi a Mezhegyesi GVNV, me a rovancs (1949.I.21.):
- 4 300 vfm 7 kg/fm fvgny
- 1 000 vfm 5.5 kg/fm fvgny
- 2 000 vfm 7 kg/fm mellkvgny
- 17 db 7 kg/fm vlt
- 9 db j s 1 db rossz vlt
A kisvasutat a Bkscsabai GVNV 1952.V.-ban tadta a Csabacsdi llami Gazdasgnak. Tovbbi sorsa ismeretlen.
10, - Szarvasi iparvasutak
Ezeknek az apr kisvasutaknak a kzigazgatsi bejrst 1924.X.16.-n tartottk meg 10:00 rai kezdettel. Az egyik vonalka a Strasser & Knig cg magtrt, mg a msik Donner rpd fatelept volt hivatott sszektni a MV llomssal. A kt kisvast egyforma plyval lett megtervezve. A 60 cm nyomtvolsg kisvasutak felptmnybe 5.5 kg/fm sly aclsnek kerltek 12x12x110 s 12x14x110 cm mret kemnyfa talpfkra szegelve. Az aljtvolsg 68 cm lett, a homok s salak gyazat a talpfk fels lnl 170 cm volt. A hzi kszts vltk elgazsnak szge 9 fok volt, a 7 m hossz kitrkbl 2.5 mter volt a cscssn.
Sajnos ezzel az pts krlmnyeirl-idejrl el is fogyott az ismeretanyag. A legkzelebbi tmpont az 1945.X.1.-i rovancs, ekkor csak a gabonaszllt kisvast ltezik, hossza 60 vfm s 4 db kocsi tartozik hozz.
Tovbbi sorsa ismeretlen.
Kpek: