AKGV
Menü
 
Felek Ferenc írásai
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyéb linkek
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Figyelmeztetés

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Letöltések
 
Látogatottság
Indulás: 2005-02-20
 
Keresőszavak

Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka,  Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
Orosháza-Szarvas vasútvonal csatlakozó kisvasutak

Csatlakozó kisvasutak az Orosháza-Szarvas vasútvonalon

 

1, - Mária kitérő-Pollakovics birtok

 

Ezt az apró kisvasutat dr. Pollakovics Ödönné sz. Sváb Mária Terézia építette 1924-ben. A Magyar Királyi Kereskedelemügyi Minisztérium (továbbiakban KM) az építési engedélyt 55573/1924.V. iratszámmal adta ki. A 60 cm nyomtávolságú kisvasút hossza 775 vfm volt, de ehhez 1 200 vfm repvágány tartozott. A forgalom 1944.X.6.-án az orosz megszállás miatt megszűnt. A gazdátlanná vált kisvasútból 1945.X.1.-én már csak 200 vfm pálya maradt, hozzá 10 db lóréval. Az 1949 évi országos rovancsig ennek is nyoma veszett…

 

2, - Székács major-Almádi major

 

A kisvasút építtetője a Hatvani Cukorgyár Rt. volt. Az új vasútvonal közigazgatási bejárását 1928.II.24.-én tartották meg. Ezt követően a KM 1928.IV.28.-án 72675 iratszámon kiadta az építési engedélyt. A vonalat azonban az érdekelt helyi földbirtokosok építették meg, név szerint dr. Székács János, dr. Székács István, Székács Béla és Domonkos József, valamint vitéz dr. Bánhegyi Géza.

A 60 cm nyomtávolságúkisvasút pályájába 7 kg/fm súlyú acélsínek kerültek, a talpfák mérete 10x12x100 cm lett. A legkisebb ívsugár 20 méter, a legnagyobb emelkedés/esés 15 ezrelék. A pálya alépítményének szélessége 2.2 m, a rézsű 2.5 m töltésmagasságig 1:1.25, afelett 1:1.5 lábas. A vágánymezőkben egyenesben és 100 méter feletti ívekben csak az ütközési talpfákon kell alátétlemez, 100-30 méteres ívekben 3 talpfán és 30 méter alatti ívekben minden talpfán. A szénsalak ágyazat a talpfák felső élénél 130 cm széles, vastagsága 20 cm. A kisvasút lóerőre lett engedélyezve, egy ló 4 db kocsit továbbíthatott, a vontatóláncnak minimum 2 méter hosszúnak kellett lennie.

A kész kisvasút műtanrendőri bejárását 1928.VII.21.-én tartották meg. A pályára 12 km/h menetsebességet engedélyeztek, váltókon 6 km/h korlátozással.

1937.XI.15.-én a pályasebességet 8 km/h csökkentették.

A háború után, 1945.X.1.-én a kisvasút tulajdonosa Terbetz József volt, az akkor 6 km hosszú pályához mindössze 2 db lóré tartozott. 1949-re a kisvasút szinte teljesen elpusztult, a még fellelhető anyagokat a Mezőhegyesi GVNV. Központi telephelyére szállították.

 

3, - Nagyszénás-Svábmajor

 

A 60 cm nyomtávolságú kisvasutat Sváb Lőrinc és Sváb Sándor építette. A Schubert Adolf mérnök által tervezett új vasútvonal közigazgatási bejárását 1924.I.29.-én tartották meg. Az építési engedélyt a KM 52989/1924 iratszámmal adta ki. A pálya felépítménye 7 kg/fm súlyú acélsínekkel épült, a talpfák mérete 10x12x100 cm lett. A vonal 1/2 szelvényközében 40 m használható hosszal bíró, míg a 15/16  szelvényközben 60 m használható hosszal bíró forgalmi kitérő épült. A Nagyszénási MÁV állomáson hamarosan bővíteni kellett az átrakó vágányt. A KM által 97064/926 iratszámal engedélyezett új létesítmények egyesített közigazgatási és műtanrendőri bejárását 1927.IV.5.-én tartották meg. A vonalat tulajdonosváltás miatt 1941-ben a 34772/941.F.I. iratszámú engedély alapján felbontották.

 

4, - Nagyszénás-Lajos kismajor

 

Ennek a lóüzemű kisvasútnak építtetője gróf Berthold Lipótné sz. gróf Károlyi Ferdinanda (1868-?) volt. A leendő kisvasút közigazgatási bejárását 1900.IV.17.-én tartották meg. Az építéssel a Roessemann és Kühnemann cég lett megbízva. A pálya hossza 3 420 vfm. lett. A töltés alsó éle 1.6, felső éle 1 m széles lett, a rézsű 1:1.5 lábas. A felépítménybe 6 méter hosszú, 7 kg/fm súlyú acélsínek kerültek 12x15x100 cm méretű akác talpfákra szegelve. Az aljkiosztás 25/65/65/72/72/72/65/65/25 cm lett. A szénsalak ágyazat vastagsága 20 cm lett. A vonalon a legnagyobb emelkedés/esés 7.01 ezrelék lett, a legkisebb ívsugár 15 m. A váltók 5 méter hosszúak 8 db talpfával alátámasztva, a tősínek 2.8, a csúcssínek 1 m hosszúak. A keresztezések öntött kivitelűek, a váltók állítókészülékekkel vannak ellátva. Az új vonalon kettő db útátjáró létesült, melyek vezetősínnel és tölgyfa pallóval lettek ellátva. Három forgalmi kitérő létesült egyenként 40-40 m használható hosszal. Egy az 1/2, egy az 5/6 és végül egy a 25/26 szelvényközben. A 31+84 szelvénypontból istálló csonkavágány ágazott ki, a vonal végpontjából pedig újabb kettő. A forgalom felvételéhez 50 db lóré lett beszerezve.

A kész kisvasút műtanrendőri bejárását 1900.IX.18.-án tartották meg 9:00 órai kezdettel Nagyszénás MÁV állomásról kiindulólag. Ezután megadták az üzemengedélyt a forgalom felvételéhez. A lovak öt kocsit vontathattak, abból az elsőnek fékesnek kellett lennie. Az üzemet éjjel is fenn lehetett tartani, de szürkülettől az első és hátsó kocsikra lámpást kellett helyezni. A pályára 12 km/h menetsebességet engedélyeztek, de kanyarulatban, útátjárón és váltókon csak lépésben lehetett haladni. Íme a kezelési útmutatás a vontató személyzet részére:

„1,- Elindulás és megállás egy rövid kürtszóval jelzendő!   

  2,- Útátjárók és kanyarulatok előtt egy hosszú kürtjelzés adandó!

  3,- Nyílt pályán, ha a vonat előtt gyalogos halad, többszöri rövid kürtjelzés adandó!

  4,- Üres vonat kitérő előtt egy rövid és egy hosszú kürtjelzéssel kell jelezze érkeztét, mire a szembe jövő vonatról hasonló választ kell kapjon. Ekkor kitérőbe jár és ezen cselekedetét újból egy rövid és egy hosszú kürtjellel jelzi, tudomására hozva ezt a szembejövőnek. Ekkor a szembejövő két hosszú kürtjelzés adása után folytathatja útját a nyílt pályán a kitérőben egyenesben áthaladva.

  5,- Megállást mindig több rövid és hosszú kürtjel kell, hogy jelezze!

  6,- Lassítást egy vontatott hosszú és egy rövid kürtszó kell, hogy jelezze!”

A kisvasút üzemengedélye 25 évre szólt és csak teherforgalmat engedélyezett.

Az üzemengedély meghosszabbításához szükséges közigazgatási bejárást 1931.VIII.28.-án tartották meg, az új műtanrendőri bejárást pedig 1934.XII.17.-én. Az új üzemengedéllyel együtt módosult a hajtó személyzet jelzési utasítása, valamint lecsökkentették a pályasebességet 8 km/h-ra:

„ - Figyelj!                           = négy rövid sípjel

   - Megállj!                          = egy hosszú sípjel

   - Lassan!                           = hosszú/rövid/hosszú/rövid sípjel

   - Féket húzd meg!            = rövid/rövid/hosszú kétszer hallatva

   - Féket ereszd meg!          = hosszú/rövid/rövid kétszer hallatva”

A kisvasút állandó pályáját 1 500 vfm repvágány egésszítette ki. A II. Világháború előtt a birtok és a kisvasút a Leipziger Vilmos Rt. bérleménye lett. A háború után a forgalom leállt. Az 1945.X.1.-ei felmérés az akkor már 4.5 km hosszú pályán mindössze 2 db lórét talált! A pályát sínanyaga és tüzelésre alkalmas talpfái miatt a lakosság 1947-1948-ban teljesen felbontotta…

 

5, - Pálmatér-Cifra major-Székes major

 

A kisvasutat Wolfinger Alajos építette a Szénási Királysági Bérgazdaság számára. Az építési terveket 1913.XII.-ban mutatta be a KM számára az építő és anyagot szállító Magyar-Belga Fémipargyár Rt. volt. 1914.V.20.-án a KM kiadja a 28392/1914 iratszámú építési engedélyt, mely XII.31.-éig érvényes.

Az új vonal kezdőpontja Székácsmajorban van. A 60 cm nyomtávolságú kisvasút pályájába 7 kg/fm súlyú acélsínek kerültek. Az akáctalpfák 80 cm aljközzel követték egymást, méretük 12x14x100 cm volt. A homok ágyazat a talpfa felső élénél 130 cm széles volt, vastagsága 20 cm lett. A pálya legnagyobb emelkedése/esése 10 ezrelék volt, a legkisebb ívsugár 15 méter. A pályába 7 200 mm hosszú gyökcsapos váltók kerültek, a kitérő ív sugara 25 m, a hajlásszög 10 fok. Járműként vasvázas-középütközős, íves alvázú faszekrényes lórék lettek beszerezve 2 m3 űrtartalommal.

Az I. Világháború a gabonaipart nagyon sikeres vállalkozássá tette. Kisvasutunk átrakóvágánya messze esett a MÁV állomás gabonaszínjétől. Ezért 1918-ban az 53/54 szelvényközben vágánykorrekcióra került sor. Ennek közigazgatási bejárását 1918.I.30.-án tartották meg.  A vágányáthelyezés építési engedélyét a KM 1918.IV.2.-án adta ki 14100/1918 iratszámmal. Sajnos a műtanrendőri bejárások idejét nem ismerjük.

1921.XI.5.-én újabb közigazgatási bejárás, majd 1922.IX.20.-án műtanrendőri bejárás. A kisvasút fővonalának hossza 1924-ben 5 180 vfm volt.

A II. Világháború utáni időszakból semminemű adat nem került még elő.

 

6, - Kiscsákó-Gáspártelek-Orbánmajor

 

Erről a kisvasútról sajnos nagyon kevés adat került elő. Valamikor a két Világháború között épült, építtetője Geist Gáspár (1901-1962) birtokos. 1945.X.1.-én a járműállomány 15 db lóréból állt. 1949-ben átveszi őt is a Mezőhegyesi GVNV. Ekkor részletes rovancs készül (I.21.) : - 5 500 vfm 7 kg/fm fővágány

       - 400 vfm 7 kg/fm mellékvágány

       - 12 db 7 kg/fm váltó

       - 6 db jó és 8 db rossz lóré

A kisvasutat az ötvenes évek derekáig használták a cukorrépa kampányok ideje alatt. Az utolsó, 722/5/1955 iratszámú üzemengedély lejártakor az 5.3 km vonal már üzemen kívül állt.

 

7, - Kondoros-Bolzamajor

 

A kisvasút építtetője valószínűleg a Hatvani Cukorgyár Rt. volt, legalábbis a ’40-es évek elején ők vannak tulajdonosként feltüntetve. Sajnos a kisvasútról, magáról csak annyit tudunk, hogy 60 cm nyomtávolsággal épült, valószínűleg csatlakozott a másik kondorosi kisvasúthoz. Közigazgatási bejárását 1928.IV.3.-án tartották meg 9:00 órai kezdettel, műtanrendőri bejárását 1928.VII.10.-én tartották meg, szintén 9:00 órai kezdettel. A kisvasút első üzemvezetője Pian György uradalmi gazda volt.

A kisvasutat a Mezőhegyesi GVNV 1949-ben felbontotta.

 

8, - Kondoros-Istvánmajor

 

Csákói Geiszt Gyula, kondorosi lakos gondolt egy okosat és 1899-ben szerződést kötött a Mezőhegyesi Czukorgyár Rt.-vel cukorrépa termesztésére és eladására. Kondorosra ezidőtájt már nagyvasúton el lehetett jutni, a Békés-Csanádi HÉV a Szarvas-Orosháza-Mezőhegyes, 77 km hosszúságú és ebből kiágazó Kisszénás-Kondoros, 6 km hosszúságú vonalakon. Ezeket 1893.XI.23.-án adták át a közforgalom számára.

Mivel a Geist birtok távol volt az állomástól és csak földút kötötte a kettőt össze, a szerződésnek eleget tudjon tenni, olcsó és időjárástól független közlekedési eszközre, kisvasútra volt szüksége. A KM-tól 1899.I.15.-én kért engedélyt 60 cm nyomtávolságú lóüzemű kisvasút építésére.

A leendő kisvasút terveit Pálmay Károly mérnök készítette el, a szükséges anyagokat és eszközöket az Orenstein & Koppel cég gyártotta és szállította. 1899.III.22.-én megtartották a közigazgatási bejárást majd kezdetét vette az építkezés. A 7.5 km hosszúságú vonalon a legnagyobb emelkedés/esés 3 ezrelék lett, a legkisebb ívsugár 30 méter. A vonal kezdőpontja István major lett, innen kezdődik a szelvényezés is. A felépítménybe 7 kg/fm súlyú, 7 m hosszú acélsíneket fektettek. A pályába tölgy talpfákat kerültek 20 cm vastag homok ágyazatban. A vonal 39/40 és 73/74 szelvényközeiben egy-egy 60 cm belméretű áteresz került. A közút tíz helyen keresztezte a vasutat, így 4 db 3 és 6 m széles, valamint 2 db 10 m széles útátjáró épült, melyeket 7 cm vastag tölgyfa pallókkal burkoltak. A váltók baknyelvváltók voltak, az elhajlás 1:6 arányú volt. Járműnek favázas fékes és fékezetlen kocsik lettek beszerezve.

Az újdonsült kisvasút műtanrendőri bejárását 1899.X.4.-én tartották meg. A pályasebességet 10 km/h állapították meg, egy ló 5 kocsit vontathatott. A csak nappali üzemre engedélyezett kisvasút csak a Geiszt birtok árúit és alkalmazottjait szállíthatta. A lóréskocsisoknak, ha útátjáróhoz, vagy kanyarulathoz értek, figyelmeztető kürtjelzéseket kellett adniuk. A vonal első üzemkezelője Füzék Béla uradalmi kasznár lett.

A ’40-es években a kisvasút tulajdonosaként ifj. Wekerle Sándornét említik.

1945.X.1.-én a kisvasúthoz 10 db lóré tartozott. A további sorsáról csak annyit tudni, hogy 1954-ben még létezett 7 km hosszal.  

 

9, - Csabacsűd-Kisráta-Nagyráta

 

Az első vonalat báró Königswarter Hermann építette ismeretlen időpontban. 1914/1915 évi felmérés szerint a 76 cm nyomtávolságú kézi üzemű kisvasút 800 vfm hosszú és hozzá 8 db kocsi tartozik.

A második kisvasutat Swarz Gyula földbirtokos építette. A KM az építési engedélyt 87209/1924 iratszámmal adta ki. Az építendő kisvasút közigazgatási bejárását 1924.IX.10.-én tartották meg, majd 1924.X.5.-én a műtanrendőri bejárást, 9:00 órai kezdettel. Maga a vonal valószínűleg még a nyáron megépült és az eltelt rövid idő alatt csak a hibákat kellett kijavítani.

Az új vonal nyomtávolsága 60 cm lett, felépítményébe 7 kg/fm súlyú acélsínek kerültek. A legnagyobb emelkedés/esés 10 ezrelék lett, a legkisebb ívsugár 15 méter volt. A közutakkal való találkozásoknál 1 db 8 m, 1 db 6 m, 1 db 4 m és 7 db 3 m széles útátjáró épült. A 0/1, 15/16, 18/20, 35/36, 48/49 és 52/53 forgalmi kitérők épültek.

A vonalról legközelebb 1945.X.1.-én hallani, ekkor már a Csabacsűdi Földműves Szövetkezet tulajdonában van, hossza 7 390 vfm és 38 db lóré tartozik hozzá. Ezt a kisvasutat is átveszi a Mezőhegyesi GVNV, íme a rovancs (1949.I.21.):

- 4 300 vfm 7 kg/fm fővágány

- 1 000 vfm 5.5 kg/fm fővágány

- 2 000 vfm 7 kg/fm mellékvágány

- 17 db 7 kg/fm váltó

- 9 db jó és 1 db rossz váltó

A kisvasutat a Békéscsabai GVNV 1952.V.-ban átadta a Csabacsűdi Állami Gazdaságnak. További sorsa ismeretlen.

 

10, - Szarvasi iparvasutak

 

Ezeknek az apró kisvasutaknak a közigazgatási bejárását 1924.X.16.-án tartották meg 10:00 órai kezdettel. Az egyik vonalka a Strasser & Kőnig cég magtárát, míg a másik Donner Árpád fatelepét volt hivatott összekötni a MÁV állomással. A két kisvasút egyforma pályával lett megtervezve. A 60 cm nyomtávolságú kisvasutak felépítményébe 5.5 kg/fm súlyú acélsínek kerültek 12x12x110 és 12x14x110 cm méretű keményfa talpfákra szegelve. Az aljtávolság 68 cm lett, a homok és salak ágyazat a talpfák felső élénél 170 cm volt. A házi készítésű váltók elágazásának szöge 9 fok volt, a 7 m hosszú kitérőkből 2.5 méter volt a csúcssín.

Sajnos ezzel az építés körülményeiről-idejéről el is fogyott az ismeretanyag. A legközelebbi támpont az 1945.X.1.-i rovancs, ekkor csak a gabonaszállító kisvasút létezik, hossza 60 vfm és 4 db kocsi tartozik hozzá.

További sorsa ismeretlen.

 

 Képek: //gportal.hu/gindex.php?pg=9961284 (egyelőre 2db, de később több is lesz)

 
Facebook
 
 
 

Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre    *****    Egy asztrológiai elemzés,sok segítséget ad,életünk megtervezéséhez,rendeld meg és küldök egy 3 éves éves elõrejelzést is    *****    Szeretne leadni felesleges kilókat? Szeretné méregteleníteni és tisztítani szervezetét?Csatlakozzon a programhoz még ma!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, kezd az évet azzal, hogy belenézel, én segítek értelmezni amit látsz. A saját akaratod dönt!