AKGV
Menü
 
Felek Ferenc írásai
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Alhonlapok
 
Linkek
 
Egyéb linkek
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Figyelmeztetés

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Letöltések
 
Látogatottság
Indulás: 2005-02-20
 
Keresőszavak

Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka,  Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.

 
L121 0108-1001

A kocsi 2005. egyik havas napján még az első színterve szerintL121 0108-1001

 

Típus rövid ismertetése: Két tengelyes, agycsapágyas kocsi. Erről a kocsitípusról gyakorlatilag nincsenek érdemi információink. Valószínű, hogy eredetileg egy téglagyári polcoskocsi vagy száraztégla hordó kocsi (behordókocsi) volt. A kocsi eredetijét a csapágyfedeleken látható embléma tanulsága szerint az Orenstein & Koppel cég gyártotta. A gyártás ideje tehát annyiban behatárolható, hogy a cég államosítása előtt gyártották. A csavarokkal rögzített, belső felfüggesztésű négyzetes állótengelyekre szerelt kerekeken három kör alakú nyílás található. A három ponton, eredetileg süllyesztett fejű, hornyolt, metrikus csavarokkal rögzített csapágyfedelek a kocsi jellegzetességei, máshol ezzel a típussal nem találkoztunk.

A jármű története, származása, megszerzése: A jármű a Békéscsabai I-es számú Téglagyárban (korábban Bohn Téglagyár) szolgált. Jelenlegi formáját több átalakítás után ismeretlen időpontban érte el. Az átalakítások után a kocsi alkatrészeinek eredetiségét tekintve csak a kerékpárokéban lehetünk biztosak. Nagy még a valószínűsége a hossztartók eredetiségének, a mellgerendák azonban szinte biztosan utólag lettek a visszább vágott hossztartókra hegesztve. Ettől még lehet, hogy azok is a kocsi levágott részeiből valók, hiszen méretük, korróziójuk mértéke megegyezik a hossztartókéval. A kocsi alvázát a két hossztartó végére hegesztett mellgerendákból létrehozott keret alkotja. Erre függesztették fel csavarozással a kerékpárokat. A kocsi két végére hegesztéssel csőből készült toló karokat szereltek, amelyek közül az egyiket később levágták, vagy letörték. A keretre kezeletlen deszkákból szegeléssel a mellgerendákra rögzített két fa hossztartón felfekvő hosszanti deszkázatú platót ácsoltak. Kizárólag kézi kocsiként üzemelt, mozdonyvontatásra nem tették alkalmassá.
A kocsit a Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat I-es számú téglagyárában (Békéscsabán)A kocsi kereke az első színterv szerinthasználták a téglagyár kazánházában. A gyár egykori dolgozói szerint szerszámszállításra használták. Udvari Kocsi becenevét is itt kapta. A név feltehetően kettős utalást tartalmaz: A jármű a gyárudvaron kézi tolással szerszámokat szállított, de ezzel a névvel irónikusan utalhattak a királyi pár nagyvasúti utazásait lebonyolító azonos nevű kocsira is.
A téglagyár bezárása után több mint egy évtizedig az egykori kazánház épületéve zárva várta sorsa jobbra fordulását. Az épületet azonban 1998-ban megvásárolták és az ott lévő gépeket, vasanyagokat ócskavasként értékesítették. Az ott található fordítókorongokkal, sínanyagokkal együtt megvásároltuk, így ez a kocsi lett az AKGV első kocsija.

Története az AKGV-n: A kocsi 1998-ban érkezett hozzánk az első pályaanyagokkal együtt. A pálya építésével párhuzamosan hozzáláttunk a kocsi felújításához is. Felújítás után alváza sötétzöld, toló karjai és kerekei fekete színt kaptak, az O&K logó pedig ezüst színnel lett kiemelve. Még ebben az évben lecseréltük az erősen avult, szálkásodott platóját. Sajnos az akkori körülmények között az utángyártás nem követi az eredeti méreteket, a deszkázat hosszabb és vékonyabb, mint az eredeti volt, a szegelést csavarozás váltotta fel, a fa eredeti színe helyett pedig fekete festést kapott. A felújítás után röviddel a kocsi tolókarral átellenes végén a deszkák végeit U idommal fogtuk össze. Ez ütközés esetén a deszkák károsodását is megakadályozza. Tolókarral rendelkező oldalára hasonló célból fém lemezt szegeltünk. Később a felesleges túldíszítettség elkerülése céljából az egész kocsi fekete színt kapott, elején és hátulján fekete-vörös figyelemfelkeltő rézsútos sávozással.

Tervek: Hosszútávú tervek között szerepel a kocsi fa platójának az eredeti kialakítás szerint való visszaállítása.

 
Facebook
 
 
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?