|
Menü |
|
| |
|
Felek Ferenc írásai |
|
| |
|
Alhonlapok |
|
| |
|
Linkek |
|
| |
|
Egyéb linkek |
|
| |
|
Figyelmeztetés |
|
A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes. | |
|
Letöltések |
|
| |
|
Keresőszavak |
|
Kisvasút, kerti vasút, iparvasút, csille, billenő csille, 600 mm, kg/fm, téglagyári vasút, téglagyár, tégla, erdő, ÁEV, AEGV, vasút, vonat, kocsi, vagon, polcos, sín, talpfa, sínszeg, síncsavar, tirefon-csavar, heveder, váltó, csúcssín, keresztezés, kocsiszín, kuli, MIB, MIA, egy hengeres, dízel, diesel, kátrány, KEMV, GyMV, nyomtáv, nyomtávolságú, fordítókorong, keskenynyomköz, keskenynyomközű vasút, téglagyári múzeum, képek, kép, fénykép, cegaj, bodonka, Délalföldi Tégla- és Cserépipari Vállalat, ÉPGÉP, É.M. Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalat, ÉGV, É.M. Építőanyagipari Gépjavító Vállalat, узкоколейная железная дорога, узкоколейка, вагонетка, поезд, железная дорога, железнодорожник, железнодорожный вагон, железнодорожный полотно, железной дороги, рельс, паровоз, локомотив, машинист, úzkokolejky, železnic, vlak, gartenbahn, schmalspurbahn, ziegelai bahn, feldbahn, O&K, drehscheibe, decauville, feldbahnweiche, weiche, schienennagel, lorenknecht, feldbahnwagen, muldenkipper, kipplore, flachwagen, stapelwagen, etagewagen, ziegelai, bahn, werkbahn, 600 mm-Feldbahn, train, narrow gauge, farm railway, industrial railway pics, brickworks, brickyard, light rail, garden railway, pix, pictures, photos.
| |
|
|
|
Fórum |
|
Témaindító hozzászólás
|
2005.09.28. 18:16 - |
A napokban találtam négy csillekereket az iskolám szertárában, kettő-kettő különböző, de azonos átmérőjű, és éppen ,,tárgyalok" a tesitanárral a megvételükről. Amúgy maradt még két útátjáró és pár épület a dombóvári GV-ből. Már tervbe van véve a sínek kiásása, de még csak két embert találtam erre :( Szerencsére ismét fellelkesedtem a Képtárban látottaktól! Tatumadár |
[60-41] [40-21] [20-1]
Aha. Értem. A vakura nem is gondoltam. Amúgy nem fogod elhinni, de a dombóvári téglagyárat is le fogják bontani, annak a helyére pedig Tescót képzelt el a vezetés. Valaha 3 téglagyár is volt Dombóváron, édesapám az egyikben még dolgozott is, ő vezette a szőrmotort a repülővágányos pályán. Mára már csak egy maradt, de annak is meg vannak számlálva a napjai. Kár érte. De maj ha nem lesz sár, körbejárom fényképezőgéppel. Mindenesetre egy kisvasúti nyomot már találtam: a budi kerete sínből van:) Majd küldök pár képet. Mi az e-mail-címed? Tatumadár |
Tudom, hogy régen kérted már ezt az éjszakai képet, egyelőre azonban nem tudom elkészíteni. Nem szoktam kint lenni sötétben, általában addigra hazajövünk (a városban lakunk, míg a kert kint van a város szélén). Nem is tudom, hogy hogy fényképezzem, mert a vaku elnyomja a lámpa fényét, de nélküle meg csak két fehér félkör látszik, olyat meg rajzolni is tudok. :) |
Nem tudom, korábban én is így voltam, de aztán rájöttem, hogy nem biztos, hogy az a felelős, aki kiadja egy-egy vasút bontására a ,,parancsot". Egyszerűen ez a mai pénzközpontú társadalom a hibás. Tényleg elkeserítő ez az egész helyzet. A szentesi téglagyárat le fogják bontani, állítólag hypermarket lesz helyette. Egy gyár melyet a dédapáink hagytak ránk, és amelyikben készült téglákkal építették kétszer (1920,1945) újjá ezt a szerencsétlen országot. Erre mi lebontjuk, úgy látszik, hogy mi nem szeretnénk az országot építeni, jobb egy csili-vili bevásárlóközpont, ahol minden akciós, és a végén mégis mindenki üres zsebbel hagyja el. No nem baj, hidd el a cégek nyugati tulajdonosai örülnek ennek. Magyaroknak meg marad a munkanélküliség.
Persze ez nem egy politikai honlap, de akkor is felháborító, ami ebben az országban (kormányoktól függetlenül) folyik. |
Huh. Amikor kisvasutak megszünéséről hallok, rámjön a gyilkolhatnék. Nekem ne mondják, hogy senki se látott benne fantáziát! Persze a vágányanyagot meg a járműveket eladják ócskavasnak, hogy még véletlenül se lehessen újrakezdeni. Amúgy ez jellegzetesen magyar szokás, hogy ha egy vasúti pályát nem használnak, akkor azt rögtön elbontják. Így fáztunk rá Dombóváron és még sok más helyen. Itt a pálya a megszünéstől számított 10 (tíz) éven át a helyén volt, azt egyszercsak az egyik ,,bölcs'' városatya elbontatta az egészet. Elmehetnek a oda, ahova akarnak! Köcsögök. |
Nagyon-nagyon-nagyon köszönöm szépen az infót! Biztos hasznát fogom venni. Sajnos még egy darabig csak ritkán, nagy késéssel tudok visszaírni, de hamarosan, max karácsonyra kapok egy saját gépet, és akkor az eddiginél sűrűbben látogathatom az oldalt:) Ha majd eszedbe jut, amikor fényképezel, készítesz egy éjszakai képet a vágányzáró jelzőről? Modell formában (1:120) már készítettem egy teljesen méretarányos kivilágítható (!) vágány vége-jelzőt, de a valóságban még sosem láttam ilyet működni. Tatumadár |
Tömörkényen nagyon sok használaton kívüli C50-es található, közűlük több motor nélkül. Kiállítási célra ezek is jók lennének. A színük eredetileg nagyon-nagyon-nagyon sötétzöld volt. Ha rákerül egy kis por, olaj máris feketének tűnhet, ezért emlékezhet úgy édesapád. Nézd meg itt a honlapomon a ,,Más kisvasutak képei" között a ,,Felsőpetényi Bányavasút" oldalt, ott látható eredeti színében az ottani C50-es...
Itt vannak a tömörkényi telefonszámok, cím:
Tömörkényi agrár kft.
Vezető: Szeri János ügyvezető Központ: 6646 Tömörkény Szabadság tér 17. Levélcím: 6646 Tömörkény Szabadság tér 17. Tel: 63/577-040, 63/577-041 Fax: 63/477-010 |
Tömörkény. Hmm. Teljesen véletlenül ott szolgál az egyik úttörővasúti színekre átfestett dombóvári C-50-es! A telefonszám nagyon jól jönne, mivel már voltak próbálkozások, de az összeset visszautasították. A mozdony működőképesége lényegtelen, ha nincs motorja, akkor -az amúgy általam nagyon utált módon- lehegesztjük majd az ajtókat. Színére Te mit mondanál. Édesapám esküszik rá, hogy fekete, ezt támasztja alá a Felsőpetányi Bányavasút és a Kapuvári GV Öntésmajorban kiállított C-50-ese. Ezzel szemben nemrég előkerültek olyan eredeti színes (nem színezett) képek, amike inkább nagyon-nagyon-nagyon sötétzöld. Te melyikre szavaznál? Tatumadár |
Gratulálok a névhez! :) A AKGV nevébe is csak azért került bele a GV, mert jól hangzik, elég furcsa lenne AKV néven... A visszaépítés múzeumi céllal nem annyira bonyolult, de ha esetleg közforgalmúlag akarod üzemeltetni, ahhoz már feltétlenül szükséges az építési és az üzemeltetési engedély. C50-es mozdonyt nagyon nehéz szerezni, szinte lehetetlen, viszont a Tömörkényi Halgazdaság tulajdonában van jópár ilyen gép, azok lehet, hogy adnának el belőle. Ha gondolod esetleg tudok szerezni telefonszámot...-elvileg.
Nekem is a MIB kuli a kedvencem... A motor leírásából néhány oldal elérhető a ,,Békési Téglagyár vasútja" linkre kattintva. |
Höhö:) Kitaláltam a kertivasutam nevét: DDKGV - Dél-Dunántúli Kerti Gazdasági Vasút. A Gazdaságinak nincs jelentősége, csak tetszik a GV-kifejezés. A link, amit adtam, egy cseppet már elvontabb, inkább modellezős és német nyelvű, de kerti! Szerintem nagyszerű, amiket épít, és az egészet fából (még a kuli és a muzdony felépítményét is!). Sajnos szembesültem az egyok legnagyobb akadállyal: nem találtam senkit, akinek a kertjébe lehetne építeni, így marad a múzeum hátsó udvara (egy betonház 4. emelete nem a legjobb hely egy kisvasút építésére:). Szóba került mág a kisvasút állomástól az útátjáróis való viszaépítése. Azért csak a 61-esig, mert a kisvasút a Konda-patak völgyében húzódik, és a megszüntetés óta az út is négysávos lett, így elég nehéz lenne egy kamiont a lejtőn megállásra kényszeríteni egy 7 tonnás mozdonnyal szemben...Mindenesetre anyag az lenne. Hirdetést holtudok feladni egy C-50-ed mozdonyra? Dani (Tatumadár) |
Múltkor egyik barátommal sétáltunk, amikor véletlenszerűen bekanyarodtunk az egyik mellékutcába, és nagy megdöbbenésemre vagy negyven vasbetonalj (760 mm-es) volt egy kupacban, közülük egy 25 be volt építve autóbehajtónak, a többi egy kupacban hevert. A be nem építettekben alátétlemez és egy síncsavar is volt. Mellesleg egy múltkori kiruccanásunk alkalmával a volt nyomvonalon a földből egyszerűen kihúztam egy alátétlemezt síncsavarral!!! Év végi rajz vizsbamunkámnak az MV Kulit választottam:) Lényegtelen, hogy mit rajzolok, csak egy témához tartozzon és jól nézzen ki. Így én a szívemhez legközelebbi témát választottam: a Kulit! Amúgy az alátétlemeztalálós kirándulásunkon fedeztük fel, hogy maradt még négy komplett terelősínes útátjáró, és csak arra várnak, hogy a múzeum udvarán le legyenek fektetve. Tervezzük egy skanzen létrehozását a helyi múzeum udvarán, csak még nincs egy darab járművünk se:( Nekem még egy lórékocsi is elég lenne. Tipp: www.gerds-feldbahn.de Tatumadár |
Huhh! De legalább megúsztátok. Elképzelve az átlag rendőrt biztosan jobban belétek köthettek volna. Bizony szerencsétek volt. A vasúti talpfák keményfából vannak, és kátránnyal is át vannak itatva, ezért olyan nehezek. Nekem van néhány fenyőfa talpfám, a fenyő puha fa, azok könnyebbek is. A sínalátéteket én a fordítókorongon szoktam egyenesíteni, bár nem nagyon használom, mert nagyon kevés van belőlük... Talán az új vonal illesztés melletti talpfáihoz jut majd belőlük. A kulikból, és egyébként az összes mozdonyból az eredetiben megmaradtak tetszenek a legjobban, ha van régi átalikátas rajta az is tetszik, de ezeket a modernizált puccos gépeket nem nagyon szeretem... A kemencei El-9 pl. gyönyörű, mert eredeti formában lett helyreállítva... |
Talpfalopás, az biztos! Méghozzá hivatalosan is LOPÁS! Elkaptak a rendőrök!!! Egyik barátommal cipeltük fe, és éppen szünetet tartottunk, amikor megálltak mellettünk, hogy mégis mi a fenét csinálunk. Mi persze tettük a hülyét, hogy lopás, nahát, nem is tudtuk, hogy a MÁV tulajdona, satöbbi. Szerencsénkre békén hagytak minket. A Slavia-motoros Kulik tényleg nem a legszebek a magasított motorházukkal, az alacsonyagg formáját tekintve nekem is jobban tetszik. Ja, lennt az állomáson még szedtünk sínszegeket, síncsavarokat meg alátétlemezt, csak majd kell még rajtuk kalapálni, mert egy csákánnyal feszítettük ki őket:) Amúgy a talpfa kiásása meglehetősen gyorsan ment, 4 perc alatt! Csak a felhozatala volt zűrös, mert alulbecsültem a súlyát, csúszós volt és nem volt rajta fogás sem.
Tatumadár |
Nincs mit, nagyon szívesen!
Talpfalopások? Sínlopásról hallottam már, de talpfa? Elképesztő! Ha csak nem vasútbarátok viszik... :)
Nekem is nagyon tetszik a kuli, az egyik kedvencem, bár a kemenceieket nem kedvelem annyira. Szép-szép, de azzal a ponyva tetővel, olyan vidámparki hangulatot teremt, meg a motorjuk sem eredeti. Azt hiszem, hogy az egyiken nincs tető, az szép, no meg ott van a kis szürke kuli, eredeti MIB motorral...
Nem tudom pontosan, hogy hány méter sín jött, körülbelül 40vfm, tehát 80m, ami 40m pályához elég. Mert ugye 2m sín kell egy méter pályához. :) |
Jó. Nagyon bamba vagyok. Ott van az orrom előtt, hogy ,,Műszaki adatok'' és nem vettem észre:) Na mindeggy. T. |
Most néztem csak a képtárat és kíváncsi vagyok, hogy hány méter sínt sikerült megmenteni? Sajnos a képek alapján nem tudom megbecsülni, és még érdekelne csak úgy sacc/kb. a kertben lefektetett vonal összhossza is. Tatum. |
Nagyon szépen köszönöm a listát, biztosa hasznát fogom venni! Kedden lenn jártunk az egykori állomáson, és feltérképeztük a terepet. Sajnos talpfalopások egyértelmű nyomait találtuk, ezért már szervezem a csapatot a megmaradt Kb. 10-15 talpfa mihamarábbi megmentésére:) Az elhelyezése még megoldatlan, de sok jó (dolog) kis helyen is elfér. Höhö. A sín kiásása még várat magára, de előbb vagy utóbb az is meglesz. A közvéleménykutatáshoz: egyértelmű győztes nálam a Kuli, mert szerintem az egyik legaranyosabb magyar mozdony:) A keenceiek gyönyörűen helyrehozták a kilujaikat, öröm rájuk nézni! Mégegyszer köszönöm a listát! Tatumadár |
A képeket láttam már, sőt van egy puzzle-öm is a május 1-jei menetről. Kár azért a kisvasútért, többre volt érdemes. A nyomtáv fonos kérdés, én az 500 és a 600mm-est ajánlom, ezekhez lehet a legkönnyebben anyagot szerezni. Látszatra 760-as kisvasútból van a legtöbb, de az iparvasutakat tekintve nem ilyen egyszerű a helyzet, sőt kisebbségben van a 760mm-es nyomtáv.
Itt a lista (KBK füzetek V. 1996/1):
(A vasutak jelentős része valószínűleg már nem üzemel, amiről tudok, azt javítom. Aminél biztos, hogy üzemel, egy B betűt teszek az ,,üzemel felírat után", a többi 1996-os adat)
Halgazdasági vasutak:
Fehértó 600mm üzemel B
Hortobágy 760mm üzemel B (várhatóan személyszállításra lesz megnyitva jövőre)
Pat (lóvasút) 760mm bezárt
Tömörkény 760mm üzemel B
Bányavasutak:
Felsőpetény 600mm üzemel B
Nádasladány 600mm bezárt
Sárszentmihály 760mm bezárt
Lencsehegy 600mm üzemel
Lyukó 600mm üzemel???
Téglagyári vasutak:
Békés 500mm üzemel B
Csépa bezárt
Dévaványa 500mm üzemel B
Gutorfölde bezárt
Győr bezárt
Hódmezővásárhely 500mm üzemel ???
Ipolytarnóc 500mm bezárt
Körmend bezárt
Lakitelek 600mm bezárt
Makó 600mm üzemel B
Máza üzemel
Mezőberény 600mm bezárt
Orosháza1 üzemel???
Orosháza2 üzemel???
Paks bezárt
Pankasz 600mm bezárt
Raposka üzemel???
Sásd 600mm üzemel
Sopron 500mm ???
Szászhalombatta bezárt
Szentes 600mm áll
Szigetvár 600mm üzemel (kézi erővel)
Tata 600/900mm bezárt/üzemel???
Tiszaföldvár 500/600mm üzemel
Tiszafüred 500mm üzemel B
Törökszentmiklós 500mm üzemel B
Villány ???
Villánykövesd 600mm üzemel
Egyéb üzemek:
Alsózsolca betonelemgyár 600mm üzemel
Budapest betonelemgyár 600mm üzemel (traktorvontatás)
Dunaújváros betonelemgyár 600mm üzemel
Hollóháza porcelángyár 400mm üzemel
Szegvár kendergyár 600mm üzemel B (traktorvontatás)
Szentes sertéshízlalda 600mm bezárt
Telpisz szarvasmarha telep (Békéscsaba) 600mm üzemel B (kézi erővel)
Ha valamelyikhez el akarsz jutni, akkor tudok leírást biztosítani, hogy hogyan kell. |
A listát nagyon szépen megköszönném, hiszen ha a megvalósítás még várat is magára, ezeket szívesen meglátogatnám. Én a nyomtávolságot 600 mm-ben gondoltam, bár a helyi kisvasút 760 mm-es volt. Ha képekre is kíváncsi vagy, nézd meg a kisvasut.hu Új képtárában a dombóvári GV-t! Tatumadár |
Ha valóban van rá lehetőséged, akkor érdemes megmenteni. Sok mindenre jó lehet, építhetsz belőle kocsit, vagy akár motoros hajtányt is. A sínek kiásását felszedéssel együtt gondolod? Mert útátjáróból elég nehéz kiszedni.
Mielőtt építenél valamit fontos lenne eldöntened, hogy milyen nyomtávolságúra szeretnéd. Ennek eldöntéséhez legjobb lenne, ha körülnéznél a környéken téglagyárak, és egyéb kisvasút-gyanús üzemek területén, mert ezeken a helyeken gyakran adnak el váltót, selejtezett kocsikat és egyéb alkatrészeket. Ha akarod felteszek egy listát, hogy hol voltak/vannak Magyarországon iparvasutak.
A kiásáshoz nem kell sok ember, ha pedig fel is akarod szedni, ahhoz is inkább szerszámok kellenek. A legjobb, ha a helyi MÁV Pft-től sikerül kölcsönözni egy hévért. Ekkor csak alá kell ásni a talpfáknak és szépen kiemelni a sínmezőt.
AKGV-Aspectomat |
A napokban találtam négy csillekereket az iskolám szertárában, kettő-kettő különböző, de azonos átmérőjű, és éppen ,,tárgyalok" a tesitanárral a megvételükről. Amúgy maradt még két útátjáró és pár épület a dombóvári GV-ből. Már tervbe van véve a sínek kiásása, de még csak két embert találtam erre :( Szerencsére ismét fellelkesedtem a Képtárban látottaktól! Tatumadár |
[60-41] [40-21] [20-1]
| |
|
|
|
Facebook |
|
| |
|
|